ב.מ.וו סדרה 6 – מבחן דרכים

ב.מ.וו סדרה 6 מחכה למיליונר צעיר שייקח אותה למסע קצר מכאן ועד לאוטוסטרדות האמיתיות באירופה


מאת: יואב קווה, 19/03/2004
ב.מ.וו סדרה 6
ב.מ.וו סדרה 6
ב.מ.וו סדרה 6
ב.מ.וו סדרה 6
 
 

צילום: אלון רון

מתברר ש-790 אלף שקל הם רק ההתחלה. לקוח ממוצע ירצה בוודאי תוספת של צבע מטאלי (10,000 שקל), טלפון נייד מקורי (15 אלף שקל), פנסי קסנון (8,000 שקל), מערכת טלוויזיה ודי-וי-די (20 אלף שקל), וכמובן חיישני חניה (8,400 שקל).

כסף הוא כנראה הבעיה האחרונה של לקוחות ב-מ-וו סדרה 6 החדשה. 16 מכוניות כאלה כבר הוזמנו, מדווח בגאווה צביקה זימרמן, מנכ”ל קמור יבואנית ב-מ-וו. “אלה חבר’ה צעירים, רווקים או בעלי משפחות קטנות, שנוהגים כיום בב-מ-וו סדרה 7 או מרצדס S קלאס, ורוצים מכונית פחות מלכותית ויותר ספורטיווית”. 

סדרה 6 הוצגה בתערוכת פרנקפורט בספטמבר 2003 ונמכרת בינתיים בגרסה אחת, 645. יש לה עיצוב מוחץ, שתי דלתות ופלטפורמה משודרגת של ב-מ-וו סדרה 5. המנוע הוא 4.4 ,V8 ליטרים, 333 כ”ס. יצאנו לסיבוב קצר – מתל אביב לגליל העליון דרך באר שבע וחזרה למרכז. 

בכפר יאסיף המכונית עוררה מהומה. כביש 70, אחד מכבישי האורך החשובים בצפון, חוצה את הכפר הגדול. התנועה ברחוב הראשי היתה אטית במיוחד ולמראה היאכטה הבווארית אנשים זינקו מהחנויות, צעקו, ונופפו ידיים במחוות משונות. גם במרכז תל אביב נכפה עלינו בכל רמזור דו-שיח מרתק: “מוכר? מוכר?” “כמה עולה?” “זה ביבוא אישי?”

ב.מ.וו סדרה 6 צילום מלפנים

ב-מ-וו סדרה 6 היא מכונית שאפילו עיוורים יסובבו לעברה את הראש. זה מתחיל בפרופורציות. המכונית ארוכה למדי (482 ס”מ), רחבה (185 ס”מ) ונמוכה (137 ס”מ), ויושבת חזק על הכביש, עם הרבה ביטחון עצמי. מכסה המנוע ענק, השמשות משופעות בחדות, לפנסים הקדמיים יש גבות שקופות, שמשתלבות בפס הכרום העליון שבסמל הכליות המסורתי של ב-מ-וו. תא המטען נראה כמו מזוודה נפרדת שחוברה בדבק למכונית. אלא שבסדרה 6, בניגוד לסדרה 7, ההדבקה הזאת הצליחה. לסדרה 6 אין פנסים באמצע תא המטען, אין קישוטים וקשקושים. התוצאה היא אחוריים נקיים וקלאסיים.

להופעה הדרמטית קשורים גם החישוקים והצמיגים. אלו חישוקים בקוטר 19 אינץ’, כמעט כמו הגלגל הענק בלונה פארק, שלובשים רצועת גומי דקיקה – צמיגים בחתך 35. הצמיגים האלה, שמיוצרים על ידי חברת ברידג’סטון, הם מסוג ראן-פלאט, כלומר מסוגלים להמשיך ולשאת את המכונית גם אחרי פנצ’ר. 

אלא שחוץ מפוזה מדהימה, הצמיגים האלה עושים רק רע. הם כל כך קשיחים ודקי דופן, שכל מהמורה – בעיקר בנהיגה עירונית אטית – נהפכת לחבטה ישירה ומדויקת. הם גם יוצרים הרבה רעש גלגול, שבולט בכביש המהיר ועל רקע השקט הכללי.

ב-מ-וו 6, כצפוי, היא בעלת איכות נתפשת גבוהה ביותר. חומרי הדיפון מובחרים בלבד. לכל כפתור ומתג יש משקל והתנגדות מדויקים. האיכות ההנדסית, הנסתרת מהעין, היא סוגיה מורכבת יותר. בזמן המבחן בקע צפצוף דק מכיוון לוח המחוונים. בשעת ניסוי תמרוני חירום במגרש החלקה החליטה פתאום תיבת ההילוכים לקפוץ להילוך סרק.

בלי קשר, מדובר בתיבה נהדרת, עם שישה יחסי העברה, שמצליחה לסלק כל געגוע לתיבה ידנית. המנוע הוא גבינת שמנת 38% שומן, עם הרבה כוח ועידון. הדחף מזכיר מטוס סילון בהמראה. בתוך שש שניות מגיעים למהירות החוקית המרבית הגבוהה ביותר בארץ. ואחר כך? לא כדאי להתווכח עם פרשי הלייזר של משטרת התנועה. צריך רק לתת להם סיבוב קטן. הם יבינו בעצמם. 

ב.מ.וו סדרה 6 צילום מאחור

ב-מ-וו 645 מצוידת במחשב עם עכבר רוטט. זה נקרא I Drive דור שני. הדור הראשון של המערכת מותקן בסדרה 7, והוא מאוד מורכב ומסובך לתפעול. כאן כבר לא צריך להיות גאון מחשבים. הצג המרכזי של המכונית יכול להראות את בקרת המיזוג, ניווט (בינתיים רק בחו”ל), רדיו-דיסק, די-וי-די וגם טלוויזיה. הקליטה של הטלוויזיה, אגב, גרועה, ומטעמי בטיחות התמונה נעלמת מיד עם תחילת הנסיעה. להבדיל מטלוויזיה, כדאי להזמין עם המכונית תוספת של הגה אקטיווי – פטנט שהושק בשנה שעברה עם סדרה 5. זהו הגה עם יחס סיבוב משתנה: בחניה, למשל, צריך לסובב אותו קצת כדי לקבל זווית סיבוב גדולה (1.5 סיבובים מנעילה לנעילה). במהירות גדולה, כשהמכונית מתבקשת להתנהג בצורה מתונה ושלווה, ההגה נהפך לאטי (עד 5.0 סיבובים מנעילה לנעילה). אזהרה: ההגה הזה ממכר. צריך להתרגל אליו, בהתחלה הוא עלול לבלבל, במיוחד בפניות חדות במהירויות נמוכות, אבל אחר כך קשה לחזור להגה פרימיטיווי סטנדרטי.

אפרופו הגה, איך היא בסיבובים? לנהג הנדהם נדמה שמיד אחרי הכניסה לסיבוב, כשהמכונית מתאזנת ומתיישבת בתוך העקומה, מגיח ממכסה המנוע מהנדס גרמני, נמוך, קירח ומשופם, רץ קדימה ומניח לפני המכונית מסילת רכבת. ב-מ-וו 6 נדבקת לקו הפנייה באדיקות. רק שיבושים ומהמורות עלולים להסיט אותה קצת מהקו הנבחר. נראה שגם בזה אשמים הצמיגים. 

חסרונות נוספים? לנוסע, זה שיושב מבועת ליד הנהג, אין אפילו ידית אחיזה, מה שאומר שבסיבובים חדים הוא רוקד כמו לולב. המושב האחורי מתאים רק לשני נוסעים קצרי קומה. בדלתות אין נורת אזהרה אדומה, כזאת שנדלקת עם פתיחת דלת בלילה כדי להזהיר נהגים שמגיחים מאחור. 

לסיכום, למיליונר רודף רושם ב-מ-וו 6 היא שילוב מוחץ של סלון פאר (לשני אנשים), ספינת אוטוסטרדות ומכונית ספורט. לאחרים זהו כלי רכב חזק מדי, יקר מדי, שאפשר להמשיך לחיות בלעדיו.