ב.מ.וו X1 – מבחן דרכים

ג`יפון? סטיישן? רכב ספורטיבי? ואולי כל התשובות נכונות


מאת: יואב קווה, 28/03/2010
x1_1
x1_1
ב.מ.וו X1
ב.מ.וו X1
ב.מ.וו X1
ב.מ.וו X1
 
 

צילום: יצרן

מכונית יפה, מכונית נהדרת, מכונית מושכת. מכונית היא נקבה. ואילו רכב – חזק, מהיר ועצבני – הוא זכר. אבל מה לגבי ב.מ.וו X1? התכופפתי לחפש סימנים מתחת לפגוש האחורי. יש אגזוז עם דוד אחורי מרשים למדי. נראה גבר גבר. אבל מה עושה כאן, בעיצוב סביב הדלת האחורית, ישבן נשי שכזה? אז מי את/ה, ב.מ.וו X1?

התשובה לא פשוטה, וזה לא רק עניין של מגדר. למעשה לא ברור אם X1 זה ג’יפון או מכונית סטיישן, או סוג של הכלאה, ולא ברור אם זה צאצא מוגבה של ב.מ.וו מסדרה 1 או בכלל אחות חורגת של ב.מ.וו מסדרה 3.

מי אמר שצריך לענות על כל השאלות? 

כל רכב יוקרה צריך סאנרוף 

הוצאתי את המכונית מהחנייה של היבואן, קמור מוטורס, ברחוב המסגר בתל אביב. פעם ניצב שם עמוד כיבוי אש קטן, אדום וקשיח. צריך היה לתמרן בין העמודון הארור לבין קיר הזכוכית של הסוכנות. רבים וטובים פיספסו. כלומר פגעו בעמוד. מחלקת הפחחות במוסך של היבואן הרוויחה מזה יפה. 

אבל עכשיו כבר אין שם עמוד, וחבל. יכול היה להיות מעניין. ב.מ.וו X1 לא מצוידת בחיישני חנייה אחוריים. אתם קולטים? 300 אלף שקל ואין חיישני חנייה אחוריים. ואילו X1 – זכר או נקבה, ג’יפון או סטיישן – היא כלי לנשים. ונשים כידוע חייבות חיישני חנייה אחוריים. רצוי גם קדמיים. 

למה נשים? כי X1 היא מכונית אופנתית, שימושית (נראה כך לפחות), לא גדולה מדי, לא גבוהה מדי ומתאימה בול למירי מאפקה ג’. אבל מירי מאפקה ג’ חייבת חיישני חנייה אחוריים ומירי מאפקה ג’ תתבאס בלי סאנרוף – 300 אלף שקל ואין חלון קטן בגג. תראו לי בחורה אחת עם ב.מ.וו בלי סאנרוף. 

ורגע, מירי מאפקה ג’ רוצה הגה קליל. אבל X1 מצוידת בהגה טיפוסי של ב.מ.וו, וזה אומר הגה די כבד. נכון, זה יופי של הגה לנהיגה ספורטיבית, אבל את מי זה מעניין בדיוק? 

ב.מ.וו X1 צילום מלפנים

 ההנעה הקדמית היא רק פוזה

קשה לי להחליט מה הסיפור של ב.מ.וו X1. העיצוב שלה די מוזר – גריל הכליות המסורתי בגודל אקסטרה לארג’, הגוף פחוס, הישבן מפונפן. היא כאילו גבוהה, אבל בעצם נמוכה. היא כאילו מרווחת אבל היא לא: מאחור אפשר להושיב שני מבוגרים ואולי ילד קטן באמצע, בדוחק. תא המטען לא משהו. 

ואז מתחילים בנהיגה. X1 שלנו מצוידת במנוע דיזל בנפח 2.0 ליטרים. והמנוע הזה פשוט מעולה. נכון שהוא לא שקט במיוחד, אבל הוא גמיש, חזק (177 כ”ס, 36 קג”מ) וחסכוני פלאים (13 ק”מ לליטר בנהיגה די מהירה). עם מנוע דיזל כזה, מי צריך בנזין. 

גם התנהגות הכביש מעולה. תשכחו את X3 המעצבנת. פה מדובר במכונית שפשוט כיף לשוטט עמה בכבישים, רצוי במהירות גבוהה, רצוי בסיבובים. לא ג’יפ ולא בטיח. המכונית הזאת היא ב.מ.וו לכל דבר, וב.מ.וו ספורטיבית. ושלא תעזו לרדת אתה לשטח. מקסימום טעימה קטנה של דרך עפר. נכון שיש לה 4X4, אבל זה רק בשביל הפוזה. למעשה, הגרסה ההגיונית יותר נקראת Sdrive, והיא מצוידת רק בהנעה אחורית. חבל שגרסה זו זולה יותר מה-Xdrive 4X4 רק ב-15 אלף שקל. הצרה היא שמרבית הלקוחות של המכונית הזאת ייסעו בעיר רוב הזמן, ודווקא בעיר היא לא מצטיינת. המתלים נוקשים מדי (מזכירים ולא לטובה את ב.מ.וו מסדרה 1), ההגה כאמור כבד והמנוע רועש – שומעים אותו מהדהד גם בחלונות סגורים. 

x1_1

ב.מ.וו המציאו נישה חדשה 

נכון לרביעי שעבר, לב.מ.וו X1 יש 7,261 חברים בפייסבוק. אני לא אחד מהם. לב.מ.וו יש יציאות מוזרות. X6 למשל, GT 5 למשל, X1 למשל. אבל ב.מ.וו היא ב.מ.וו. ומה שרוב היצרנים לא יכולים להרשות לעצמם, הם יכולים. החוזק של המותג מאפשר ליצרן להשתעשע בהמצאת נישות חדשות. אם X3 היא המקבילה של אאודי Q5 ושל מרצדס GLK, ואם X5 היא המקבילה של אאודי Q7 ושל מרצדס ML – אז מי המקבילה של X1? למעשה אין למכונית הזאת מקבילה, לפחות לא עד שאאודי תוציא לאור את Q3 ועד שלנדרובר יגשימו את LRX. ב.מ.וו המציאו נישה חדשה והרוויחו עוד כמה קונים. 

לסיכום: מכונית מעניינת. לא הכי פרקטית, אבל עושה חשק. המחיר היה צריך להיות נמוך ב-50 אלף שקל, כי ב-300 אלף שקל הנוכחיים, X1 מקבילה למכוניות מקבוצה אחת גבוהה יותר – לוולבו XC60 ולאאודי Q5.

ב.מ.וו X1 צילום מאחור

ב.מ.וו X1 – מפרט טכני

תצורה: חמש דלתות

הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, תיבה אוטומטית בת שישה הילוכים

ביצועים: מהירות מירבית – 205 קמ”ש, תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש ב-8.4 שניות

צריכת דלק: נתוני מעבדה – 17 ק”מ לליטר, נתוני מבחן – 13 ק”מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, חמישה כוכבים במבחני הריסוק של EuroNCAP

שנת השקה: 2009

מחיר: 300 אלף שקל

אבזור סטנדרטי: בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע מקורית, בקרת שיוט, חישוקים קלים, מחשב דרך, חיישני תאורה

לעמוד >> ב.מ.וו X1 חוות דעת