וולוו XC90 – מבחן דרכים

וולבו XC90 החדשה, בגרסת V8, היא מכונית כביש-שטח מוצלחת לכביש. היא גבוהה, גמאנית מרחקים מצוינת, ומצוידת במנוע של ימאהה עם 315 כ"ס


מאת: יואב קווה, 26/02/2006
וולוו XC90
וולוו XC90
וולוו XC90
וולוו XC90
 
 

צילום: יצרן

וולבו מייצרת וולבו. זה נשמע מובן מאליו. אבל מה יקרה אם מחר תתחיל וולבו לייצר ב-מ-וו? איך יגיב הקהל למראה וולבו עם הנעה אחורית, מנוע V10 ו-500 כ”ס? הוא יקנה ב-מ-וו M5. הרי למה לקנות ב-מ-וו מתוצרת וולבו אם אפשר לקנות ב-מ-וו מתוצרת ב-מ-וו?

לכל יצרן רכב יש פרצוף משלו, שמזוהה עמו כבר עשרות שנים. ניסיון לעטות פנים אחרות עלול להיגמר בכישלון. סיטרואן בנתה בשנות ה-80 וה-90 מכוניות שהיו חיקוי גמור לפז’ו – AX, סקסו ועוד – שלא נדף מהן ניחוח סיטרואני. הקהל דחה אותן, והתדמית של המותג כולו נפגעה. כיום מנסה סיטרואן לחזור למקורות עם דגמים אוונגרדיים כמו C6 ו-C4. פולקסווגן פייטון הוא ניסיון כושל של יצרן עממי יחסית לשחק במגרש של מרצדס וב-מ-וו. ואילו ב-מ-וו עצמה לא מצליחה להמריא עם הקטנה שלה, סדרה 1.

הקהל של וולבו מצפה למכוניות בטיחותיות, מרווחות, נעימות, סימפטיות והגונות. וולבו טיפוסית היא וולבו סטיישן. מה שקרה בארץ – וולבו שרד עם וילונות – לא כל כך מייצג את המותג בעולם. ערכי המותג של וולבו הם מובהקים, אבל אנשי החברה השוודית, שנמצאת בבעלות פורד, מבינים היטב שצריך גם לזוז עם הזמן. הלקוח המסורתי של וולבו, האינטלקטואל הליברל-דמוקרטי שגר בווילה בפרוורים, התקדם בשנים האחרונות בקריירה שלו, והוא רוצה גם להתקדם עם המכונית. אם לא ימצא תשובה אצל וולבו, יערוק לאאודי. זו הסיבה, אומר מעצב הרכב אייל קרמר, שעבד בעבר בחברת וולבו, שהחברה השוודית מוציאה דגמי ביצועים חדשים, למשל וולבו S60R עם 295 כ”ס, או גרסת ה-V8 החדשה של הכביש-שטח – XC90 מכונית המבחן הפעם. 

וולוו XC90 צילום מלפנים

אבל לפני הזינוק, XC90 ו- V8מזנקת מהר, קצת רקע: כדי להרוויח כסף טוב היתה וולבו חייבת להצטרף בהקדם לאופנת הכביש-שטח (SUV) ששוטפת את צפון אמריקה. אלא שהכלים האלה, הגבוהים והבהמיים, נחשבים למסוכנים ומועדים להתהפכות. וולבו, שהשיקה את XC90 בשנת 2002, הקפידה לצייד את כל הגרסאות במערכת נגד התהפכות: חיישנים ג’יירוסקופיים המדווחים על זווית ומהירות ההטיה של המכונית. אם מתעורר חשש התהפכות, נשלחת פקודה להפעלת DSTC (Dynamic Stability & Traction Control) שמפחיתה את כוח המנוע ומפעילה עצמאית את הבלמים באחד הגלגלים או יותר. 

במקביל לשכלולים הבטיחותיים, העניקה וולבו ל-XC90 עיצוב וולבואי מסורתי, עם אותן כתפיים רחבות שמאפיינות את שאר דגמי החברה, ועיצבה למכונית מראה שאינו כוחני או מאיים מדי. הציפייה המוקדמת של וולבו היתה למכור 50 אלף מכוניות כאלה בשנה. בפועל, המכירות גדולות כמעט פי שניים. אבל לוולבו זה לא מספיק, והיא הוציאה לשוק גרסה חדשה עם מנוע חזק במיוחד 315 ,V8 – כ”ס. 

המנוע הזה פותח על ידי חברת ימאהה, ונעשה מאמץ מיוחד להתאים אותו לאופי של וולבו. קודם כל בצליל. הוא נוהם – ואף אחד לא יטעה לחשוב שמדובר במנוע חנון – אבל הנהמה שלו היא שקטה, לא מבהילה. כך גם תגובת המנוע ללחיצה על דוושת הדלק. המכונית חזקה, אבל קלה לנהיגה. XC90 גבוהה מעל פני הכביש, אבל לא מתנדנדת או קופצת יתר על המידה. פליטת המזהמים עומדת בתקנים המחמירים ביותר. מבחוץ – וגם זה סממן וולבואי מובהק – קשה להבחין שמדובר בגרסה כוחנית כל כך של XC90. חדי עין יזהו תגית קטנה עם הכיתוב V8. מומחים יצביעו על החישוקים והצמיגים הגדולים יותר מהרגיל. 

וולוו XC90 צילום מלפנים

ובשטח? אין הרבה מה לעשות עם XC90 בשטח. וולבו לא באמת מייעדת את המכונית לשטח. הגחון חושף מכלולים פגיעים. אין אופציה לשינוי מרווח הגחון, ומערכת העברת הכוח לא מציעה יחס העברה נמוך, כמו שיש בפולקסווגן טוארג ועוד. בוולבו מעבירים ללקוחות שלהם מסר וולבואי: אתם ממילא לא יורדים לשטח, אז למה לסבך את הרכב בעוד מערכות מיותרות, כבדות ויקרות. 

וולבו XC90 היא כביש-שטח מוצלח לכביש. זוהי מכונית גבוהה, גמאנית מרחקים מצוינת, עם מרחב פנים טוב (שבעה מושבים, השניים האחוריים מיועדים בעיקר לילדים), ותחושה שוודית חמימה. המחיר בארצות הברית הוא 45 אלף דולר. בישראל עולה המכונית 600 אלף שקל. 

ה-V8 של ימאהה-וולבו נותן למכונית זריזות יוצאת דופן. יש איזה קסם בניסיון בלשבת שם למעלה על סיפון הוולבו ולשעוט קדימה. הקסם הזה הוא אמוציונלי כמובן, ומי שמחפש לוגיקה או פרקטיקה מוטב לו שיבחר בדגם הבסיסי של המכונית – שהוא אמנם חלש יותר ב-100 כ”ס, אבל גם זול יותר ב-100 אלף שקל.

לקריאה נוספת >> וולוו XC90 – חוות דעת