לנדרובר דיפנדר – מבחן דרכים

האם הקוביה האנגלית מסוגלת לכבוש את מעלה זיק? לנדרובר דיפנדר במבחן שטח. ויש בסביבה גם ג`יפ רנגלר משופר


מאת: יואב קווה, 13/12/2008
לנדרובר דיפנדר
לנדרובר דיפנדר
לנדרובר דיפנדר
לנדרובר דיפנדר
לנדרובר דיפנדר
לנדרובר דיפנדר
 
 

צילום: יואב קווה

אנחנו נוסעים לנגב וקודם כל מקפלים את זוג המושבים האחוריים כי אחרת אין מקום לג’ריקן. תעזבו ג’ריקן, אין מקום למימייה. אז יצא טוב שאשתו של גיא לא נתנה לו פס. מטפסים לקבינה ומכניסים את המפתח העתיק לחריץ. החריץ נמצא משמאל להגה. מדהים, בדיוק כמו פורשה 911 . כאן, אגב, נגמר הדמיון בין לנדרובר דיפנדר לפורשה 911 .

מתניעים ולוחצים על הקלאץ’. ולוחצים על הקלאץ’ ולוחצים. אם הייתי יודע כמה עקשן המצמד בלנדרובר דיפנדר הייתי מחדש את המנוי בחדר כושר. לנדרובר דיפנדר מזכיר לי את

 הדו־חי העיוור ההוא שהתגלה באמזונס, שלא השתנה או התפתח כבר כמה עשרות מיליוני שנים. כריות אוויר? מי צריך. חלונות חשמליים? תפעיל ת’ידיים חתיכת מפונק. מרכזית ומראות חשמליות? תשמור את הבדיחות שלך לעצמך. ומה לגבי ABS ? נא להוסיף 23 אלף שקל.

הדיפנדר לא השתנה הרבה מאז נולד ב– 1948 . אותם לוחות אלומיניום שמחוברים בניטים, אותה תנוחת נהיגה עקומה – המרפקים תקועים בדלתות, האגן והרגליים נטויים הצדה – ואותו מבנה קובייה פוטוגני רצח. לנדרובר דיפנדר 90 , הגרסה הקצרה ביותר של דיפנדר, הוא רכב השטח הסקסי ביותר, ולא שמישהו יקנה אחד לסיבובים בטיילת.

לנדרובר דיפנדר צילום מלפנים

לנדרובר דיפנדר בכביש 6

קבלו הפתעה: דיפנדר 2008 טס על הכביש. מה זה טס, ממש עף. כמו טרנזיט ביום ללא פועלים. הדיפנדר מרביץ 110 קמ”ש בלי בעיה וגם 120 או 130 . רק מה, אל תשכחו אטמי אוזניים. המנוע – דיזל־טורבו של טרנזיט בנפח 2.4 ליטרים – מרעיש כמו, נו, כמו טרנזיט.

הגג, שעשוי ברזנט, משקשק ודופק. ואני לא רוצה לדבר על רעשי הכביש, הצמיגים, הדלתות, חלקי הפלסטיק והמתכת השונים.

אבל על ההגה אני כן רוצה לדבר. ההגה של הדיפנדר הוא מלח שיכור על סיפון של ספינה טובעת באמצע סערה – המלח מתנדנד על הסיפון, כושל, אולי יגיע לחרטום, אולי ייפול

לגלים. נהיגת כביש בדיפנדר נעול צמיגי שטח רציניים ) M TR ( היא חוויה רוחנית למדי. אז מי אמר שכביש 6 משעמם?

לנדרובר דיפנדר בשטח

המזגן דווקא בסדר, אבל בא לי לפתוח חלון. וזה אומר שאני צריך להתכופף קדימה, למתוח את הגב העליון ואת היד ולקוות לטוב. בשטח, אגב, זה כמעט בלתי אפשרי – החגורות ננעלות ומצמידות את הגוף למושב. בקיצור, אם אתם רוצים לפתוח חלון בדיפנדר תעצרו בצד, תפתחו דלת ותסובבו את ידית החלון. זה הרבה יותר נוח.

למעשה אנחנו כבר בשטח. תחנה ראשונה: סכין דימונה. מין עלייה מסולעת, מרהיבה, צרה ותלולה, שמטפסת צפונה מנחל דימונה. לכבוש את סכין דימונה בדיפנדר זו חוכמה קטנה מאוד. הילוך ראשון, שחרור קלאץ’ וזה הכל. הקובייה תעשה את השאר בעצמה.

לנדרובר דיפנדר צילום מאחור

מנגנון Anti Stall יבטיח שהמנוע לא ייכבה. מנגנון ETC – כן, יש קצת אלקטרוניקה בכלי הרכב הזה – יבטיח שכוח המנוע יגיע לגלגלים הנכונים (בקרת משיכה).

פעם קראו לו רק לנדרובר בתוספת מספר: לנדרובר 90 , 110 , 130 . המספר מציין את בסיס הגלגלים באינצ’ים. הקצר ביותר – הקובייה – הוא לנדרובר 90 . לפני כ– 20 שנה, כשלנדרובר הוציאה לשוק את דיסקברי, הוסיפו ללנדרובר הקלאסי את השם דיפנדר.

לפני שנה קיבל הדיפנדר מנוע חדיש יותר )כאמור, של טרנזיט ( וגם תיבה עם שישה הילוכים.

את הדיפנדרים החדשים האלה אפשר לזהות בקלות לפי התפיחה הגברית על מכסה המנוע, ממש בסגנון אלפא רומיאו GTV6 . דיפנדר 90 עם גג ברזנט הוא הלנדרובר הזול ביותר שנמכר בישראל. המחיר הרשמי הוא 231 אלף שקל, אבל באחרונה הכריז היבואן על מחיר מבצע של 190 אלף שקל שנועד לתת תשובה לג’יפ רנגלר קצר שעולה פחות

מ– 200 אלף שקל.

לנדרובר דיפנדר בשטח טכני

מנחל דימונה לשדה בוקר, נחל צין, דרך הנפט ומעלה זיק. מרחוק הוא נראה כמו קיר בהיר שמזדקר באמצע הר. גם מקרוב הוא נראה כמו קיר. אבל אני נותן בגז והקובייה מסתערת. כמה מסתערת? כמו טרנזיט. אז ניסיתי שוב ובלי שום תנופה. צריך הרי לתת לעז להתבטא.

לנדרובר דיפנדר צילום מאחור

הגלגלים הסתובבו ונורת הביקורת של בקרת המשיכה האירה בצהוב אבל נאדה – הרכב נשאר במקום. שליש עלייה וזה הכל.

פודרה עמוקה גרועה יותר מחול רך. חייבים תנופה. רוורס עד למטה פלוס 300 מטר.

רביעי Low , דוושה מרותכת לרצפה, הטרנזיט שואג )כמו טרנזי ט( והקובייה מתקדמת יפה כמה מטרים. אבל אז המנוע מאבד אוויר וגם הורדה מהירה של ההילוכים – עד כמה שיש בדיפנדר מושג כזה “הורדה מהירה” – לא מצילה את המצב.

עוד ניסיון בהילוך שני – ראשון High והקובייה נכנעת ומפנה את העלייה לג’יפ רנגלר.

ההוא, עם קפיצים־בולמים וגם צמיגים משופרים מסתער בצרחה ונעלם בתוך ענן עצום שלפודרה. אחרי כמה דקות אני שומע בקשר: אנחנו למעלה! למה הובס הטרקטור האנגלי? כי הוא טרקטור ומעלה זיק דורש עוצמה ומהירות. יכולת אחיזה לא מספיקה כאן.

לנדרובר דיפנדר. סיכום

היו לנו עוד הרפתקאות. בנחל סכר, בשיא הדיונה, נפתחה הדלת האחורית וכל הציוד התגלגל למטה. אח, איזו דלת פרימיטיווית יש לאוטו הזה. ירדנו ברגל לחול, אספנו את הדברים ואיבטחנו את הדלת בחוט ברזל. במעלה מרזבה, מדרגת נקרות ומעלה דקלים הוא הוכיח שוב שעם דיפנדר לא צריך ממש לדעת לנהוג. לדיפנדר יש יכולת מופלאה בשטח טכני וגם מתלים מצוינים שמגהצים כל שביל. אבל מי שחושב על דיפנדר צריך לדעת שזה לא רכב שאפשר לחיות אתו. בעצם, מי שחושב על דיפנדר לא מקשיב לעצות.