לקסוס LS600h – מבחן דרכים

לקסוס LS600h היא מכונית אלקטרונית, מלוטשת ושקטה, מאוד שקטה. האם זה מה שיציל את כדור הארץ?


מאת: יואב קווה, 11/05/2009

לקסוס LS600h צילום מלפנים

צילום: אוריאל כהן

אמר החייל: “אחי, אתה לא מאמין. יום שישי, אני יוצא מהבסיס עם כל הצ’ימידן והנשק, איך שאני מגיע לטרמפיאדה המסריחה עוצרת לי מכונית שחורה. הבגאז’ נפתח מעצמו. אני מכניס לשם את הצ’ימידן – האמת, בקושי נכנס,

מה זה אוטו גדול, מה זה בגאז’ קטן – ואז הנהג מסמן לי לשבת במושב האחורי.

“עכשיו אחי, תשמע טוב, האוטו עושה לך מסאז’. באמא שלי. אתה יושב שם והמושב אשכרה עושה כל מיני תנועות ומחרמן לך את הגב. נרדמתי שם עוד לפני באר שבע. איזה פינוק. יותר טוב מהמיטה בבית. יותר טוב מחברה שלי מורן.

 “אין לי מושג איזו אוטו זה היה. וואלה, לא מכיר את הסמל. אבל נשבע לך, יותר טוב מכל מרצדס וב.מ.וו”. 

יותר מתוחכמת מחללית

אמר כתב הרכב: מה ללבוש לקראת נסיעת מבחן ללקסוס LS600h ? ג’ינס וטי־שירט? מכנסיים מחויטים? אולי דווקא טרנינג מבריק? מה ללבוש לקראת מכונית של מיליון שקל עם מנוע חשמלי ומנוע בנזין ושכלולים ותחכום שלא תמצאו במעבורת חלל?

לקחתי את האוטו בהרצליה. עד תל אביב לא הרגשתי כלום. ביציאה מתל אביב לכביש מספר 1 תקפה אותי התלבטות איומה. לשמוע מוסיקה, לא לשמוע מוסיקה. לשמוע – כי בלקסוס הזאת יש מארק לוינסון עם 19 רמקולים ואיכות צליל נשגבת. לא לשמוע – כי בלקסוס הזאת אפשר לשמוע את השקט. ואת התענוג שבשקט הזה קשה לכמת. גם על כביש מע”צ משומש, שחוק ועייף, לקסוס LS600h מתקדמת בצעדי קטיפה. לא שומעים רעשי מנוע, לא שומעים אוושת צמיגים ולא נהמת רוח. הרעש החזק ביותר שנשמע בחלל הרכב הוא תקתוק קוצב הלב של בעל הרכב, זה שמתרווח כרגע במושב האחורי, מושב המסאז’ים. האמת היא שאני לבד במכונית. ובכל זאת יש איזה קול המהום שמרחף כאן באוויר ואני לא מסוגל לאתר את מקורו. החיפוש נמשך.

ונמשך. ובסוף, בסוף גיליתי. זה המאוורר שמותקן בתוך מושב הנהג. המאוורר הזה מזרים אוויר לישבן ולגב התחתון, מקרר ומרענן. אני מכבה את המאוורר הארור. או, עכשיו אפשר סוף סוף ללכת לישון.

אבל אני לא מצליח להירדם. לקסוס LS600h היא לא  מכונית מרדימה. נכון שההגה קל וסטרילי ושההנעה לכל הגלגלים לא באה לידי ביטוי, אך המכונית זריזה ונוחה לתמרון ולמעשה נותנת תחושה של מכונית קלה, קטנה וספורטיווית יותר ממה שהיא באמת. אבל מה שבאמת מעורר בלקסוס ההיברידית הוא תאוצות הביניים. מ– 70 ל– 120 קמ”ש בארבע שניות. מ– 120 קמ”ש ל– 200 קמ”ש בעוד כמה שניות קצרות. כבוד השופט, לא מדדתי את זה באמת, זה רק לצורך המחשה לקוראים.

למה היא מאיצה כל כך מהר? כי יש לה שני מנועים: בנזין V8 בנפח 5.0 ליטרים ועוד מנוע חשמלי (650 וולט). ההספק המשותף הוא 445 כ”ס. וזה ההבדל העקרוני בין לקסוס LS600h לבין לקסוס LS460 : הראשונה כפולת מנועים, היברידית ובעלת הנעה לכל הגלגלים. השנייה מצוידת במנוע בנזין בלבד בנפח 4.6 ליטרים. אז למה לא קראו להיברידית לקסוס 500h? כי התוספת של המנוע החשמלית היא כמו תוספת לנפח המנוע ולכן מצדיקה שדרוג ל– 600 .

בלקסוס טוענים שהמנוע הזה מספק ביצועים של V12 בצריכת דלק של V8 . הם מדברים על 11 ק”מ לליטר בממוצע. אני לא יודע מאיזו מעבדה הוקרץ הנתון הזה. כאן בישראל, בנסיעת המבחן, שתתה המכונית בנזין 95 בקצב של     5– 6 ק”מ לליטר. זה לא חסכוני, אבל גם לא לא חסכוני. זה נתון שמתאים למכונית כל כך כבדה (2.5 טונות) ובעלת ביצועים כאלה חזקים. סיכום ביניים: LS600h לא מיועדת למחבקי עצים.

האם למכונית הזאת יש חסרונות? כן. תא המטען לא ענק. ערכת הסוללות שיושבת מעל הסרן האחורי נוגסת בנפח שלו – 330 ליטר, קטן ב– 175 ליטר בהשוואה לאחות הלא היברידית, LS460 . האם בלקסוס LS600h אפשר למצוא פשלות בגימור? הכל הרי כל כך מדויק, מלוטש, מהוקצע. הכל נפתח ונסגר בשקט מופתי. עד שבא ידידי הטוב א’, סובב את ההגה הצדה והצביע – אתם יושבים? – על בורג פיליפס זול, שחור וחשוף. למעשה שני ברגים, אחד בכל צד של ההגה. עם כל הפרפקציוניזם של לקסוס, איך קורה דבר כזה? איך זה שלא כיסו את הבורג האומלל בהסוואת פלסטיק? מה הם חשבו לעצמם? שאף פעם לא נסובב את ההגה?

ויש עוד חיסרון, משמעותי יותר. מערכת המתלים לא מושלמת. כן, באמת. מדובר במלה האחרונה של מתלי אוויר מתכווננים. בכבישים חלקים הם פועלים נפלא. בכבישים משובשים הם מתבלבלים ולא מצליחים לרסן את המכונית הכבדה באלגנטיות מוחלטת. בתחום המתלים נופלת הלקסוס מב.מ.וו סדרה 7 וממרצדס S קלאס.

עכשיו צריך לשאול בפשטות: לקנות או לא לקנות? יש מצב שהשקט והליטוש שווים 900 אלף שקל, מחיר המכונית )כולל חבילות אבזור ופרימיום(. אבל את השקט הזה, רובו ככולו, אפשר לקבל גם ב– 690 אלף שקל, מחירה של האחות הלא היברידית LS460. נכון שהיא חלשה יותר בהספק אבל היא קלה בחצי טונה ומציעה ביצועים לא פחות טובים. אז למה לא להסתפק ב– LS460 ? כאן אנחנו נכנסים למחוזות החשוכים של האגו. מי ששם כמעט מיליון שקל על מכונית רוצה להתהדר בה. במקרה של לקסוס LS600h לא מדובר בהדר מוחצן בנוסח ב.מ.וו או מרצדס אלא במשהו מתוחכם, אלקטרוני, היברידי כזה, שאפשר לדבר עליו שעות, להרשים את כל החברים, את הבנקאי, את עורך הדין ואת רואה החשבון. ויחסי ציבור טובים שווים, כידוע, מיליון שקל לפחות.

לקריאה נוספת >> לקסוס LS600h L – חוות דעת

לקסוס LS600h L – מפרט טכני

גרסה: 5.0 ליטרים , אוטומטית

תצורה: סדאן, ארבע דלתות, חמישה מושבים

הנעה ותמסורת: לכל הגלגים, תיבת הילוכים אוטומטית רציפה

מידות: אורך 515 ס”מ, רוחב 187.5 ס”מ, גובה 148 ס”מ, בסיס גלגלים 309 ס”מ, משקל עצמי 2,410 ק”ג, נפח תא מטען 330 ליטר

מנוע: היברידי (בנזין+חשמל), שמונה בוכנות בתצורת V, נפח 4,969 סמ”ק, הספק מרבי 445 כ”ס ב-6,400 סל”ד, מומנט מרבי 53 קג”מ ב-4,000 סל”ד

ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 250 קמ”ש, זינוק ל-100 קמ”ש ב-6.3 שניות

צריכת דלק (נתוני יצרן, מדידה בתנאי מעבדה): 10.8 ק”מ לליטר

צריכת דלק (תנאי מבחן): 5.5 ק”מ לליטר

זיהום אוויר( CO2 גרם/ק” מ): 219

בטיחות: עשר כריות אוויר, ABS , בקרת יציבות אלקטרונית, לא נבדקה במבחן הריסוק של EuroNCAP

שנת השקה: 2008

מחיר: 900,000 שקל

אבזור (כלול במחיר): חישוקים קלים, מערכת שמע מקורית + שליטה מההגה, חלו ן שמש בגג, בקרת שיוט, מושבי עור מתכווננים חשמלית, פנסי בי־קסנון, , מערכת שמע עם 19 רמקולים, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, וילונות חשמליים ועוד

לקריאה נוספת >> לקסוס LS600h L – חוות דעת