מרצדס GLK – מבחן דרכים

למרצדס GLK יש עיצוב ג`יפי קרבי. מה זה אומר לגבי נוחות הנסיעה בכביש? והאם היא באמת כזאת חיית שטח?


מאת: יואב קווה, 14/03/2009
מרצדס GLK
מרצדס GLK
מרצדס GLK
מרצדס GLK
 
 

צילום: אוריאל כהן

כבר כמה שבועות שהשביל הזה מאותת לי בזיכרון. ארוך, די רחב, קצת חולי. אני זוכר אותו מכיתה ה’, משהו כזה. היתה לנו אז רנו 4 צהובה. אני זוכר את התחושה של מוט ההילוכים, מתכתי מצופה פלסטיק, בולט החוצה מימין להגה הרזה. אני זוכר את אבא שלי, יושב לידי ונוזף על תפעול לא חלק של הקלאץ’. אני זוכר את חדוות הנהיגה הראשונה.

איפה השביל הזה היום? אי שם בממלכת הזיכרון, בין רעננה להרצליה. אני מחפש את הקצה שלו ליד שדה התעופה הקטן ומוצא רק אספלט. מנסה להגיע אליו מכיוון אחר ונתקל בערימה של צינורות בטון. פונה שמאלה ומגלה שכונה שלמה. המסע הקטן הפרטי הזה מרגיש קצת מוזר בתוך מרצדס GLK חדשה. כמו בן קיבוץ שירד לארה”ב, עשה את המכה וחוזר לסיבוב ניצחון. אבל אני לא קיבוצניק והמרצדס לא שלי. ונניח שעשיתי את המכה, האם הייתי קונה מרצדס כזו?

מלחמת עולם שלישית

בהתחלה היו ג’יפים למלחמה. אחר כך ג’יפים לעבודה, אחר כך למדרכות. יצרני הרכב עשו הון מהאופנה הזאת. הם בנו כלים גדולים וכבדים שאפשר לגבות תמורתם הרבה מאוד כסף. כך נולדו באמצע שנות ה– 90 מרצדס ML , ב.מ.וו X5 ובהמשך אאודי Q7 וכו’. אלא שמלחמת העולם השנייה, בחלוף השנים וברבות הג’יפים, כמעט הולידה מלחמת עולם שלישית, אקולוגית. רכבי ה– SUV (כביש־שטח) המגודלים נהפכו לאויב הציבור, ומי שאספה את הילדים שלה מבית הספר במרכז לונדון עם ריינג’רובר סומנה כמטרה להשמדה.

מרצדס GLK צילום מלפנים

אז צרכני ה– 4X4 התבאסו קצת, אבל ההתמכרות היתה קשה – אין כמו פוזה של ג’יפ ואין כמו לשבת גבוה על הסיפון. הפתרון היה ג’יפונים: כביש־שטח רך בממדים סבירים, עם צריכת דלק הגיונית. ניסאן הצליחו מאוד באירופה עם איקס־טרייל, לנדרובר עם פרילנדר וטויוטה עם ראב 4. או אז, יצרני העילית הבינו שהם חייבים להציב שחקנים משלהם על המגרש הזה: כביש־שטח קומפקטיים אבל עם כל סממני העושר, הסמל הנכון, המנוע, האבזור וריפודי העור. ב.מ.וו היו ראשונים עם X3 , האח הקטן של X5 . אחרי ההצלחה של X3 באירופה ובצפון אמריקה הופיעו מתחרים ישירים: אאודי Q5 , האח הקטן של Q7 , וולבו XC60 , האח הקטן של XC90 , ומרצדס GLK , האח הקטן של .ML

עיצוב קרבי

הופעת הבכורה של מרצדס GLK היתה בסרט “סקס והעיר הגדולה” – המכונית של סמנתה ג’ונס. מרצדס GLK היא מכונית גברית בטריטוריה נשית. אולי כמו סמנתה, שעושה גברים וזורקת. אין לה הילוכי כוח ושלדת סולם והיא לא מסוגלת להתמודד עם טרשים. אבל בסגנון העיצובי שלה היא קשוחה להפליא: משטחי פלדה מסותתים, זוויות ישרות, שמשה קדמית כמעט בניצב, מראה תכליתי קרבי, שלא במקרה מזכיר את ה– 4X4 האמיתי של מרצדס, ,G שאף שירת ומשרת בצבאות רבים.

GLK משתרעת לאורך של 453 ס”מ, 25 ס”מ פחות ממרצדס ML ו– 13 ס”מ יותר מטויוטה ראב 4. כדי שלא תחשבו ש– GLK באמת נולדה בשכונה של ראב 4 וכדי שתסכימו לשלם עליה מחיר כפול מהטויוטה, ציידו את המכונית לא רק בסמל ענק של מרצדס בחזית אלא גם במנוע שש בוכנות בנפח 3.0 ליטרים. המנוע הבשרני הזה משחרר 231 כ”ס שמעיפים את המכונית ל– 100 קמ”ש בתוך פחות משמונה שניות. 

אלא שמרצדס GLK היא לא רכב ספורטיווי. למעשה היא פחות ספורטיווית מב.מ.וו X3 ובוודאי מאאודי Q5 . ה– GLK מבקשת נהיגה מכובדת, נהיגה של מרצדס. אחרי הכל, או לפני הכל, זו מרצדס. ואני לא אומר שזה דבר רע. GLK היא מכונית נוחה יותר מהמתחרות הגרמניות שלה. מרגישים את זה במיוחד בעיר. המרצדס מרפדת את הכביש. המתחרות לא מסננות ומקפצות. ושוב מתחוור שהמראה הקרבי הוא מסיכה בלבד. GLK היא מכונית שוחרת שלום ופינוקים.

מרצדס GLK צילום מלפנים

אבל אם תשאלו במרצדס, יגידו לכם שלעיצוב הקרבי דווקא יש כיסוי. אמנם בשער החוברת של היצרן מופיעה GLK בשדרה עירונית, אבל בעמודים הפנימיים אפשר להיתקל באותה מכונית טועמת עפר, חול ואף סלעים. מרצדס מכריזה שהמכונית מסוגלת לטפס שיפוע של 70 מעלות ואת אחת הגרסאות של המכונית היא מכתירה בכינוי OffRoad . נו, אז איך היא בשטח? אני יכול רק לומר שהיא לא פחות טובה מרנו 4 מודל 1976 . בדרכי העפר של הזיכרון נסעה ה– GLK היטב, ולשטח אמיתי לא נכנסתי. היבואן החתים אותי על טופס שבו אני מתחייב לא לרדת לשטח. למה? כובע של מונית.

לקריאה נוספת >> מרצדס GLK – חוות דעת 

GLK משווקת בישראל בשתי גרסאות מנוע, שתיהן בנזין, שש בוכנות. הראשונה בנפח 3.0 ליטרים(כאמור 231 כ” ס), השנייה בנפח 3.5 ליטרים (272 כ” ס). ההפרש במחיר הוא 20 אלף שקל. באירופה נמכרת המכונית בעיקר בגרסת דיזל. גם מבחינת אבזור משווקת המכונית בשתי גרסאות: OffRoad ו– Sport . הספורט קצת יותר נמוכה ומצוידת בצמיגים בחתך נמוך יותר. שתי הגרסאות מצוידות בכל השטויות החשמליות.

ב.מ.וו X3 לא הצליח בישראל. יבואן מרצדס, לעומת זאת, מקווה שעכשיו, עם ה– ,GLK פלח השוק הזה יתפוס. העיתוי משחק לידיו – בתקופה של מיתון, פחות נעים להיראות רכוב על מפלצת. היבואן מקווה לדוג לקוחות מפלחי הכביש־שטח הגדולים יותר, כולל טויוטה לנדקרוזר. “את מרבית האנשים, גם אלה שיקנו את גרסת ה– OffRoad של GLK , לא מעניין לרדת לשטח”, אומר אמיל קרעין, מנכ”ל חטיבת מרצדס בחברת כלמוביל.

סוף הזיכרון

השלט בפתח אחד הרחובות בשכונה שצמחה בקצה השביל מכריז: דרך ללא מוצא. אבל החוש שלי קולט משהו אחר. ואכן בקצה הללא מוצא יש מוצא, ואפילו בכיוון הנכון. המרצדס החדשה טובלת בשלולית בוץ. מימין שדות, משמאל שדות, בקצה השני המוסד הרפואי ההוא. זה לא רנו 4, עם 800 ומשהו סמ”ק. זה מרצדס 3,000 סמ”ק. דרך העפר הארוכה מהזיכרון נגמרת תוך שנייה וחצי והנה אני כבר בתוך העיר, והשעה 15:30 והכל פקוק. העצים שבזיכרון עומדים במקום, אבל המכולת, עם המסטיק בזוקה בחמש אגורות, כבר נעלמה וכל חנות שנייה סושיה. מסתכלים עלי. כלומר על המכונית שלי. מרצדס GLK לבנה מעוטרת בכתמי בוץ. מרצדס GLK היא מכונית מרשימה מאוד. העיצוב מוחצן, איכות הגימור גבוהה, נוחות הנסיעה טובה, הביצועים מצוינים. האם הייתי קונה מרצדס כזאת?