מרצדס SL, מרצדס AMG C55, מרצדס CLK 280 – מבחן דרכים השוואתי

שלישייה מבהיקה מבית מרצדס, ובראשה המלכה,SL600, שיחררה את הסוסים לדהירה חופשית במקום הנמוך ביותר בעולם. אז איך בולמים בעלייה מכונית עם 500 כ"ס?


מאת: יואב קווה, 11/07/2005

 

Oh lord, won't you buy me a Mercedes Benz?

.My friends all drive Porsches, I must make amends

,Worked hard all my lifetime, no help from my friends

So lord, won't you buy me a Mercedes Benz?

ג'ניס ג'ופלין

 

דרום תל אביב, שדירת הפלאפל של סלמה. הסטנדרט כאן הוא חניה כפולה ומשולשת, פיתות מתפקעות וטחינה ניגרת מהשפתיים לסנטר. לתוך הסצינה הזאת חודרת שלישייה מבהיקה של מרצדסים עם לוחיות זיהוי לבנות, גרמניות. השליח על הקטנוע מהסס אם לעבור בצמוד ל-SL600, 1.7 מיליון שקל, כולל מע"מ, לא כולל אגרת רישוי ומס בולים. הוא מהסס לרגע ולבסוף משתחל בזהירות. נהג האוטובוס מהסס לצפור לעבר C55 AMG, 629 אלף שקל. הוא מסתפק בצפירה עדינה, מאוד לא אוטובוסית. אנשי הפלאפל מנגבים את הטחינה מהפרצוף ונועצים מבט במכוניות, שנראות כמו משלחת של קנצלר גרמניה – לא משלחת רשמית של מכוניות סלון חמורות סבר, אלא משלחת תענוגות: מכונית ספורט פתוחת גג – SL, מכונית סלון בגרסה שרירית-ספורטיווית – C55 AMG, ומכונית קופה ספורטיווית – CLK280, 500 אלף שקל.

אז נכון שבדרום תל אביב זורמות בלילה וביום הצעקות האחרונות מבית ב-מ-וו ומרצדס. אבל השלישייה הזאת היא משהו אחר. את הערך המוסף מעניקה המלכה, מרצדס SL, מכונית שאי אפשר כמעט לפגוש כאן, לא בדרום תל אביב ולא בצפון. SL המדוברת היא דור חמישי לשושלת מלכותית מפורסמת, ששירתה את סופיה לורן, אלוויס פרסלי ורבים אחרים. SL הנוכחית, בדומה ל-SL הראשונה מאמצע שנות ה-50, ניחנה בגוף קמור, מכסה מנוע ארוך ופרופורציות מושלמות. היא הוצגה בקיץ 2001, אבל לא הזדקנה מאז ביום. עיצוב על-זמני.

מתחת למכסה פועם בשקט מנוע 12 בוכנות, 6.0 ליטרים, 500 כ"ס. מה אפשר לעשות עם מנוע כזה בפקק שבין שווארמה אילן לפלאפל תדמור? לנהוג בעדינות. וזה דווקא לא קשה. SL היא מכונית מעודנת. אפשר ללחוץ לה על הדוושה הימנית והיא לא תדהר אחוזת אמוק, רומסת כל מה שנקרה בדרכה. סובארו אימפרזה GT טורבו עם פחות מחצי הספק עצבנית ממנה.

והיא גם נוחה. מתלי האוויר דואגים לבידוד יעיל בין הישבן לבין מכסי הביוב. SL, נכון לשלב הזה של המבחן, היא מכונית שבהחלט אפשר לחיות אתה. ואת זה קשה להגיד על פרארי, למבורגיני ומכוניות אחרות מאותה סביבת כוח ומחיר.

על הכוונת של C55 AMG

בינתיים, מאחורי SL, בפקקים, משתרך המשך השיירה. C55 AMG היא מוטציה של C קלאס. מחלקת הספורט-שרירים של מרצדס, AMG, לקחו את הסדאן הבסיסי של מרצדס, C קלאס, תחבו לתוכו מנוע 5.4 ,V8 ליטרים, 367 כ"ס. אחר כך, או לפני כן, קיצרו והקשיחו את המתלים, החליפו את תיבת ההילוכים, הדביקו את השם AMG במיקום בולט בלוח השעונים, הוסיפו כמה זנבות אגזוז ועוד.

התוצאה, בוודאי כשהיא צבועה בשחור, היא מכונית לרוצחים שכירים. C55 AMG היא מכונית אגרסיווית, נמוכה, כולה כוונות רעות. הטיפוס שיישב בתוכה צריך רק להפנות את הכוונת – סמל הכוכב שבולט בקצה הקדמי של מכסה המנוע – וללחוץ על הדוושה הימנית. בשדירת הפלאפל כולם עושים כבוד ל-C55 AMG השחורה ואף אחד לא רוצה להתעסק אתה או עם מי שיושב בתוכה, גם אם מדובר בכתב רכב חנון למדי.

CLK280, כסופה כמובן, היא הסטנדרטית ביותר בשלישייה. מכונית קופה רגילה. אפשר לראות רבות כמותה רובצות בחניונים ליד בתי אבות משובחים בקליפורניה. אבל יש כאן הפתעה: מכונית המבחן הכילה תיבת הילוכים ידנית. מרצדס ידנית? אפילו במחוזות הנהיגה של איטליה, ספרד וצרפת אין רבות כאלה. מרצדס הרי נולדה להיות אוטומטית. מרצדס אלופים בתיבות אוטומטיות. ועכשיו, אחרי הנהיגה ב-CLK280, אנחנו יודעים שהם לא בעניין הידני. המצמד שפגשנו ב-CLK280 הוא כבד וסובל ממהלך ארוך. ידית ההילוכים ארוכת מהלך ובלתי מדויקת.

CLK280 מאכזבת גם בעבודת המתלים. ציפינו לקצת יותר פינוק ממכונית פסאודו-ספורטיווית שכזאת. בפועל, הנוחות העירונית שלה נופלת מזו של SL. על C55 AMG הקשוחה אנחנו מבקשים לא להרחיב את הדיבור.

לקריאה נוספת >> מרצדס SL – חוות דעת