סובארו פורסטר Z במבחן דרכים

עוד רגע נגמרת השבת וכולנו מתים לאיזו הרפתקה קטנה. לוקחים את הסובארו פורסטר ויוצאים דרך השטח לקיבוץ צרעה


מאת: איציק חולדאי, 10/10/2016

 

סובארו פורסטר מבחן שטח

החבר'ה של סובארו יודעים. סיפור ומבחן דרכים מאת איציק חולדאי

לפעמים זה קורה ברגע. הדרך שהייתה כבושה ומסודרת, דרך לרואי חשבון, הופכת ברגע לערימת חול יבש של אמצע הקיץ. הנהג האחראי שבך חושב שכדאי לעצור ממש עכשיו, לפני הסיבוב, אבל הוא כבר לא מחליט. כי הילד שעוד חי בך, זה שיושב רוב הזמן עצוב בפינה, זה שבועט שוב ושוב ברגל של השולחן, כבר התעורר. הוא מריח הרפתקה, ריגוש, את התחושה הזו מפעם, ומסתער קדימה. "זוז קשישא", הוא אומר לזקן שנהג ברכב עד לאותו רגע, שב בצד, תן לחיות קצת. מקסימום ניתקע, אולי נשבור משהו קטן ברכב, ממילא עד שנחזיר את האוטו לחברה ביום ראשון אני אחזור לפינה שלי, ככה שזו כבר תהיה בעיה שלך.
עצרו. בואו נחשוב רגע. סובארו פורסטר z, ילד בן 41 על ההגה, ילד בן 8 יושב לידו. מעבר לסיבוב מחכים 2 קילומטר של שביל חולי רך וטובעני, מלא מהמורות, סיבובים, עליות וירידות. איך זה ייגמר? לפעמים חייבים לחזור אחורה בזמן כדי לאסוף מידע. 25 שנים לאחור במקרה שלנו, לשנות ה-90. לקיבוץ.

מבחן דרכים סובארו פורסטר

סובארו פורסטר ומרווח גחון מכובד // צילומים: איציק חולדאי


קיבוץ חולדה, ינואר 93, שבת בצהריים

כל החבר'ה חזרו לשבת חורפית וגשומה מהצבא ומשנת השירות. הרצף ההכרחי של 16 שעות שינה, 5 שניצלים בחדר האוכל, 3 שקי כביסה מלוכלכת במכבסה ו-2 מתנדבות נורבגיות שניסית להרשים בפאב המקומי כבר מאחורינו. יושבים ב"חדר" של ליפץ, שותים קפה שחור וטובלים בו ביסקוויטים של גטניו. עוד רגע נגמרת השבת וכולם מתים לאיזו הרפתקה קטנה של חורף. ליפץ מציע שנקפוץ לחבר'ה מקיבוץ צרעה דרך השדות. הוא מציע שניקח את "הציפור הכחולה" – טרקטור פורד 4610 בצבע כחול, 63 כ"ס, שבאמת נוסע כמו ציפור ושייך רשמית לענף הלול, אבל ליפץ יודע איפה המפתחות. הם בארגז הכלים על הכנף, כמו בכל שאר הטרקטורים בקיבוץ – חוץ מהמפתחות של הג'ון דירים הגדולים, אותם דודי אבנון לוקח למשרד של ענף גידולי שדה. גם אליו יש לנו מפתח. בינתיים צביקה נכנס בביישנות לחדר, שומע את מה שיש לשמוע, חושב רגע, ואומר שהסובארו טנדר 4X4 של פצ'י מהכרם, 80 כ"ס, ידנית, עם הילוך כוח, חונה ליד המחסן והוא יודע איפה המפתחות. המפתחות מתחת לשטיחון בצד של הנהג, כמו בכל המכוניות בקיבוץ, חוץ מאלה של הסידור רכב. את המפתחות שלהן רובי שומר בתא הדואר הנעול שלו, שגם את המפתח שלו יש לנו.

תשמעו, אם צביקה כבר נחוש בדעתו, מה שלא קרה הרבה בימים ההם, אנחנו איתו. ארגנו לעצמנו הרפתקה חורפית לשבת – נוסעים לצרעה עם הסובארו טנדר של פצ'י מהכרם. תענוג.
שיפולי שפלת יהודה, בואך נחל שורק, הופכים בחורף לעיסה סמיכה ודביקה במיוחד. אדמת החרסית השחורה והכבדה הופכת בגשם לסוג של חור שחור ובולעת כל מה שמתקרב אליה, כולל את הג'ון דירים הגדולים של דודי אבנון מגידולי שדה, למרות הנעות ה4X4 נעולות הדיפרנציאל שלהם וצמיגי הבלון המחורצים בקוטר של בן אדם וחצי. זה קורה במיוחד בנקודות הנמוכות בשביל, איפה שנחלים קטנים נוצרים מזרימת המים בשדה. הצמיגים האגרסיביים מתחפרים באדמת החרסית העיסתית, יוצרים בה גומת ענק בצורת חצי עיגול, ומתחילים להסתובב במקום. בינתיים הגחון נדבק לחימר הרטוב ואת הואקום שנוצר שם אפשר לפתור בדרך כלל רק עם D-5 צהוב, 6.6 ליטר, 110 כ"ס, שיושב על זחל פלדה ויש לו שרשרת 26 מ"מ.

מבחן דרכים סובארו פורסטר החדש

לתוך כל הכיף העצום הזה אני נכנס עם הטנדר סובארו, ועם ליפץ, צביקה ושפיגל שהתעורר בינתיים ועזב לרגע את ניסוי המעבדה שהוא עובד עליו בחדר שלו. הלך עלינו. לא שיש לנו בעיה עם זה. אחר צהריים של פורענות בוצית הוא מהדברים היותר מהנים שיכולים להיקרות בדרכו של קיבוצניק בן 19, בהנחה שגם הפעם המתנדבות הנורווגיות העדיפו את שחר סטפנסקי. אבל אנחנו בטנדר סובארו של פצ'י, עם הנעה כפולה ועם משקל עצמי נמוך מאד שמאפשר לו "לשוט" על הבוץ בלי להיתקע. זה כמובן בתנאי שעברת, כמו צביקה וכמוני, קורס נהיגת שטח מזורז אצל פצ'י מהכרם. הקורס המזורז של פצ'י לנהיגת שטח כולל כמה דקות של דיבור לא ברור במבטא רומני שמה שאפשר לחלץ ממנו בגדול זה – "סע! סע! סע!". אז אני נוסע. לוחץ על הגז, נותן היגוי כללי ומשוער ונותן לחריצים בבוץ להוביל אותי. הסובארו טס על הבוץ, מאיים להחליק לשדה הטובעני עוד יותר ומביא אותנו בגבורה עד טל שחר, משם השביל זורם בנחת לאורך נחל שורק, על כורכר בטוח ויציב. בדרך עוד הספקנו לראות בצד הדרך את הסיקס של גידולי שדה יושב על הגחון. יודעים לעשות מכוניות, החבר'ה בסובארו.


דיונות נחל אלכסנדר. יום שישי, יולי 2016

שוב אני, שוב סובארו. עכשיו הילד שלי, נטע, יושב לידי ומנסה ללא הצלחה לייצב את עצמו בקפיצות הפראיות בדיונות של נחל אלכסנדר. שלושת קוראינו הנאמנים וודאי כבר הסיקו את המסקנות המתבקשות מהמסע שלנו אחורה בזמן. יודעים לעשות מכוניות, סובארו. למרות שאנחנו בדגם ה-Z של פורסטר, דגם מוזל, נטול מערכת ה- "X-Mode" שאמורה לשפר את ניהול ההנעה והבלימה בשטח, הפורסטר צולח את בריכות החול בקלות מרשימה. כמו אז גם עכשיו, התחושה היא של שיוט או ריחוף מעל השטח. הפורסטר דווקא לא קל מאד, אבל מרווח גחון סביר מאפשר לו להתחפר קצת בחול בלי להתיישב עליו וההנעה הכפולה, אחרי שביטלנו את ה- ESP, עובדת היטב ושולחת כוח יעיל למדי למטה. אחרי 10 דקות מתוחות אנחנו משייטים בקצב מהיר לכיוון מכמורת, בחזרה לדרכי הכורכר הכבושות.

סובארו פורסטר Z חוות דעת


תל גמזו. מוצ"ש, יולי 2016

אתמול חזרנו מהדיונות עייפים אך תשושים, עם שאיפה לקחת את הפורסטר לשטח מעט יותר קשיח. הרי מגיעה לו עוד הרפתקה אחת לפחות. לשמחתנו, גלית יוצאת הערב להופעה של סנטנה בפארק (היה מאכזב, כותב בן שלו במדור המוזיקה של "הארץ"), והתאומים, אדם ויובי, באים לישון אצלנו. סיבוב קצר לרחוב הגולן, מעמיסים את התאומים, ויוצאים ליער בן שמן. נטע, אדם ויובי מתרגשים ורוצים אקשן. בינתיים הם משדרים מהטלפון שלי למערכת הסאונד של הפורסטר את "הדג נחש" בווליום עצבני, מכירים את המילים בעל פה, עפים על החיים. הסאונד טוב למדי, לא משהו לכתוב עליו הביתה. כאן נציין שפורסטר Z היא גרסה פחות מאובזרת מהפורסטר X שנמכר עם אבזור מלא יותר ובמחיר מלא יותר. רוצים לדעת מה בדיוק יש ומה אין? תפתחו את האתר של סובארו ותראו. מבחינתי – יש כל מה שצריך.

בדרך ליער מתגלה הפורסטר כחבר טוב לכביש המהיר, עליו הוא מחליק באלגנטיות בזכות מתלים מעולים, ומנוע בוקסר של 2 ליטרים, 150 כוח סוס, שאמנם אינו המילה האחרונה בתחום, אבל עושה את העבודה. לגבי תיבת ההילוכים – התיבה הרציפה יוצרת נסיעה… רציפה מאד. יש כאלה שלא סובלים אותה, חסרות להם העברות ההילוכים המובחנות וחסר להם "קיק דאון" שנותן כוח מיידי בעקיפות, אבל בעיניי ההתנהלות ה…רציפה של תיבת ההילוכים מוצלחת בנסיעה בכביש ויחד עם המתלים המעולים יוצרת נסיעה חלקה ובטוחה עם הרבה כוח זמין בכל מצב. גם בכבישים מפותלים יותר המתלים נותנים תחושה מצוינת ומשאירים את הרכב זקוף ויציב, צמוד יפה אל הכביש.

הגענו לשבילים הפתוחים של יער בן שמן והפורסטר והילדים נהנים מכל רגע. הפורסטר אוחז את הכורכר כאילו היה אספלט, נמרץ, מגהץ מהמורות כאילו לא היו, וכל ניסיונותיי לעצבן אותו נענים בשמירה שלווה על הנתיב. החלונות הרחבים והגבוהים נותנים שדה ראייה פתוח שמשפר גם את הבטיחות וגם את החיבור לטבע. יש רק בעיה אחת. חייבים להסתכל רחוק וחזק, כי תענוג השבילים מבוסס על מתלים רכים למדי וקצרי מהלך, שמגיבים לא טוב לבורות מעט רציניים יותר בדרך. בסך הכל – לשבילי קק"ל פתוחים, גם אם הם משובשים מעט, הפורסטר מתאים כמו שרולקס מתאים לאוהד מכבי משיכון דן.

חוות דעת סובארו פורסטר Z

יוצאים מהיער לכיוון תל גמזו. כאן החריצים בדרך מתחילים להיות חריצים של ממש, סלעים בולטים מכאן ומשם, ושלל עליות וירידות מזומנות לנו. זה גם המקום שבו התגלו הסדקים הראשונים בחבורתנו המלוכדת. "כוח נטע" מאחור עודד ושלהב את הילד משנהג אתמול בדיונות. הילד מאתמול רצה, באמת רצה, ויובי, אדם ונטע האמינו בו, באמת שהאמינו, אבל לא. הפחד מהלילות בבית הילדים התגנב לליבו. בהתחלה הוא עוד נלחם בזה, אבל עוד עלייה ועוד חריץ ועוד הצלבה הבהירו לו לאט לאט – הגיע הזמן לפנות את מושב הנהג לזקן בן ה-41. זה לא בשביל הפורסטר, שטח טכני ומסולע. שלא תבינו אותי לא נכון, הפורסטר התמודד יפה עם כמה עליות נחמדות (כולל העלייה לפסגת התל מדרום מערב), ועם לא מעט בורות הצלבה ושלל אתגרים בינוניים באיזור תל גמזו, אבל התחושה היתה שזה ייגמר לא טוב. נכון שיחסית לג'יפונים אחרים בקטגוריה, כמו טויוטה ראב4, הונדה CRV וגרסאות ה-4X4 של קיה ספורטאז', יונדאי טוסון ומיצובישי אאוטלנדר, יש לו זוויות מרכב טובות, מרווח גחון ראוי ובקרת משיכה לא רעה, אבל עדיין. יש לפורסטר הרבה גחון, ומעט מהלך מתלה וצמיגי כביש חלקלקים והתיבה הרציפה מעבירה את הכוח באופן מעט משונה בעליות תלולות. אולי עם מיגון וצמיגים בחתך טיפה יותר גבוה, הוא היה מסתדר טוב יותר או לפחות נותן תחושה בטוחה יותר. ספק אם מנגנון ה-"X-Mode" שקיים בדגם המאובזר יותר, היה מסייע לנו מעט.


תל אביב, 2:00 בבוקר, מוצ"ש

אז איך נסכם? הפורסטר מוכר לנו כבר די הרבה שנים, בשינויים קטנים. הוא לא זול במיוחד, אבל הוא נותן שילוב מעניין בין רכב כביש נוח מאד, חסכוני יחסית (בנסיעה משולבת, ללא הנסיעה בשטח, נמדדה צריכת דלק של כ-12 ק"מ לליטר), שמשדר נינוחות נעימה. רכב שיכול להתאים למנהל או מנהלת של חברה קטנה ומצליחה, שרוצים רכב טוב ובטיחותי בלי הרבה פוזה. זה הזמן להזכיר את 5 שנות האחריות של סובארו, ואת 5 כוכבי הבטיחות של הפורסטר במבחני ריסוק. בשטח הוא מצליח להגיע הכי רחוק שאפשר להגיע בלי הילוכי כוח, צמיגי שטח, נעילות דיפרנציאל ומהלך מתלה גדול. בחול ובבוץ הוא לא נופל כמעט משום רכב, כולל רכבים "קשוחים" בהרבה, בשבילים פתוחים או משובשים מעט הוא זורם בנינוחות וברוגע, ורק צריך לזכור להיזהר כשמגיעים לסלעים ולבורות גדולים. גם אותם הוא יצליח בדרך כלל לעבור עם קצת סבלנות ועבודות מע"צ. דגם ה-Z המוזל שקיבלתי למבחן אמנם מאובזר יחסית בדלות לעומת רכבי כביש-שטח מתחרים, אבל מבחינתי זה שטויות. יש בו כל מה שצריך כדי ליהנות בשטח ובכביש. לגבי המחיר – שכל אחד יחליט לעצמו. הם עדיין יודעים לעשות מכוניות, החבר'ה בסובארו.

סובארו פורסטר Z במבחן דרכים הנתונים שצריך לדעת:

כללי:

שם גרסה: 2.5 ל', אוטו, 4X4, ספורט
מחיר: 199,990 שקל
שנת מודל: 2018
מס' דלתות: 5
מקומות ישיבה: 5

מנוע והילוכים:

הנעה: לכל הגלגלים
תיבת הילוכים: אוטומטית - רציפה, 6 הילוכים
מנוע: בנזין, 4 בוכנות
נפח: 2,498 סמ"ק
הספק מירבי: 182 כ"ס ב-5,800 סל"ד
מומנט מירבי: 24.3 קג"מ ב- 4,400 סל"ד

צריכת דלק וביצועים:

מהירות מירבית: 207 קמ"ש
תאוצה ל- 100 קמ"ש: 9.3 שניות
צריכת דלק - נתוני יצרן: 12.2 ק"מ לליטר
זיהום אויר:
 
 

בטיחות:

כריות אוויר: 7
בקרת יציבות אלקטרונית: יש
מבחן ריסוק:

מימדים:

אורך: 462.5 ס"מ
רוחב: 181.5 ס"מ
גובה: 173.0 ס"מ
בסיס גלגלים: 267.0 ס"מ
משקל עצמי: 1,610 ק"ג
מידות צמיגים: 225/55/18
נפח תא מטען: 520 ליטרים, בקיפול מושבים: 1,775 ליטרים

אבזור כלול במחיר הרכב:

מולטימדיה: מערכת מולטימדיה עם מסך מגע מקורי בגודל 8 אינץ', 3 חיבור USB (כשאחד מהם במושב האחורי) כניסת AUX, דיבורית בלוטות', שליטה מגלגל ההגה, apple car play.

בתוך הרכב: בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג למושב האחורי, מושב נהג חשמלי (ללא זיכרונות), בקרת שיוט אדפטיבית, מפתח חכם לכניסה והתנעה, בורר מצבי נהיגה, הגה וידית הילוכים בציפוי עור, מצלמת רוורס.

בטיחות: חבילת הבטיחות המתקדמת מכונה בסובארו "אייסייט" (EyeSight, ראייה) וכוללת בלימה אוטונומית בחירום (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים) גם בנסיעה לאחור, התרעה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת מהצד ומאחור, התרעה על רכב עוקף ותאורה אדפטיבית (מעבר אוטומטי בין אור "רגיל" לגבוה).

מחוץ לרכב: חלון גג פנוראמי, תא מטען נפתח חשמלית, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקים קלים.

.