פולקסווגן פאסאט – מבחן דרכים

פולקסווגן פאסאט החדשה במבחן דרכים: האם מנוע בנפח 1.4 ליטר לא קטן עליה? האם היא נוחה לנסיעות ארוכות? ולמה העיצוב שלה דומה כל כך לדגם הקודם?


מאת: יואב קווה, 16/07/2015

פולקסווגן פאסאט מבחן דרכים

קרירה, שמרנית, מצוינת – פולקסווגן פאסאט במבחן דרכים

הלו, רואים אותי? זה אני, כאן. מה, אתם לא רואים אותי? זה אני כאן, בפולקסווגן פאסאט 2015 החדשה. אתם באמת לא רואים אותי? מכונית גדולה, יוקרתית, בעלת חישוקי סגסוגת יפים ופנסי לד. היא אפילו זכתה ב-2015 בתואר “מכונית השנה באירופה”. איך אתם לא רואים אותי?

ברוכים הבאים לפולקסווגן פאסאט החדשה. ורגע לפני הזינוק, מבט לאחור. תחילתה של שושלת פאסאט היא בשנת 1973. שם הקוד שלה היה B1 ועל העיצוב היה חתום הגאון האיטלקי ג’וג’ארו. המנוע העיקרי היה בנפח 1,300 סמ”ק וההספק המרבי היה 54 כ”ס. הדורות חלפו – B2, B3, B4 וכו’ – ועכשיו מגיעה B8. יש לה מנוע בנפח 1.4 ליטר, דומה למדי למנוע המקורי, אבל נוסף לה מגדש טורבו וההספק הוא 150 כ”ס.

פאסאט היא עמוד תווך בפולקסווגן. 22 מיליון מכוניות פאסאט נמכרו מאז 1973, ובשנים האחרונות קצב המכירות עומד על מיליון בשנה. המכונית הזאת מצליחה מאוד בסין, שהשוק שלה הוא הגדול והצומח ביותר בעולם.

פאסאט 2015 היא מכונית חדשה לגמרי ולא מתיחת פנים של הדגם היוצא, אבל בפועל היא לא נראית כך. למעשה, מבט שטחי לא יבדיל בינה לבין הדור הקודם של המכונית. זו נקודה מעניינת. בניגוד למגמה העולמית – של מכוניות בעיצוב מרגש, מכוניות נישה, ג’יפונים וקרוסאוברים – בפולקסווגן החליטו, אולי בהפוך על הפוך, שלא להתפרע בעיצוב של הפאסאט החדשה בניסיון לגנוב קולות, אלא ללכת בדרך שהם כבר מכירים היטב – עיצוב רבוע, שמרני, קריר.

פולקסווגן פאסאט יואב קווה

הביטו בה. קווים פשוטים, ישרים, בלי התחכמויות ובלי התחנפויות. זה עיצוב מעט משעמם, אבל אני מבטיח לכם שהוא יזדקן בכבוד ולא יהפוך עוד כמה שנים לפתטי. פאסאט החדשה היא שקטה, גברית, גרמנית, בטוחה בעצמה. שימו לידה אאודי חדשה ותראו את ההבדל – האאודי של היום הרבה יותר מנקרת עיניים. וכך בוודאי גם ב.מ.וו ומרצדס (אף על פי שה-C קלאס החדשה, חייבים להודות, לקחה צעד חכם לאחור).

ההשוואה הזאת לא מקרית. אנשי פולקסווגן רוצים למצב את הפאסאט החדשה כאלטרנטיבה צנועה לגרסאות הבסיס של אאודי A4, ב.מ.וו סדרה 3 ומרצדס C קלאס. למה להם? למה הם נדחפים כלפי מעלה? התשובה היא – כי אין ברירה. פולקסווגן חייבת לעלות כלפי מעלה כי סקודה כבר יושבת לה על הזנב. סקודה, המותג העממי כביכול שקונצרן פולקסווגן המציא מחדש, מייצר מכוניות טובות מאוד וכבר לא ממש עממיות. סקודה הוא הפולקסווגן החדש. ופולקסווגן החדש צריך להיות אאודי או כמעט אאודי.

יצרני פרימיום יכולים לעשות את התנועה כלפי מטה ולמכור מכוניות קטנות. התנועה כלפי מעלה היא הרבה יותר מאתגרת. פולקסווגן כבר נכוו בעבר כשניסו למצב את דגם פייטון מול מרצדס E קלאס או אפילו רחמנא ליצלן מול S קלאס.

המנוע הקטן לא קטן

פולקסווגן פאסאט כבישים

לדרך. מי שחושב שמכונית גרמנית חייבת להיות נוקשה, טועה. כבר שנים שזה לא ככה. והנה הוכחה טרייה: פאסאט החדשה היא מכונית נוחה גם במהירות עירונית וגם בכביש משובש. נכון, יש במקרה של המבחן הזה נסיבות מקלות. גרסת המבחן שבה נהגתי היא הגרסה הבסיסית ביותר – מנוע 1.4 ליטר טורבו וצמיגים בחתך גבוה יחסית, כלומר דופן גבוהה. לצמיג יש תפקיד חשוב בנטרול מכות מהכביש, וככל שהדופן נמוכה יותר – וזה המצב בפאסאט החזקות והיקרות יותר – זה עלול לפגום בנוחות.

רגע, אמרת מנוע 1.4 ליטר? יעני, 1,400? האם הוא לא קטן על המכונית הזאת? אז זהו, שלא. המנוע הזה, שמצויד כמובן במגדש טורבו, מפיק 150 סוסים בריאים ו-25 קג”מ של מומנט. למעשה, המומנט שלו זהה לזה של המנוע הבכיר יותר, 1.8 ליטר. אני יכול להגיד בלב שלם – המנוע הזה לא קטן על המכונית. ויחד עם זאת גיליתי משהו מציק: שיהוי באספקת הכוח. כשאני עצבני וממהר ורוצה את הכוח כאן, עכשיו ומייד – הוא לוקח את הזמן, כלומר מחכה כמה עשיריות שנייה, שנראות לי כמו נצח, עד שנבנה הלחץ במגדש או השד יודע מה, ורק אז אני מקבל את הגל הזה, המיוחל כל כך, של אנרגיה שמעיפה את המכונית קדימה. עדיין לא נהגתי ב-1.8 ואני לא יכול לדווח לכם אם גם שם קיים השיהוי הקטן הזה. מבטיח לעדכן בקרוב.

אז היא נוחה ומהירה (למרות השיהוי הקטן), אבל איך צריכת הדלק? דלק הוא נושא חשוב. היצרן מדבר על 20 ק”מ לליטר. אולי בחלומות. במציאות, פאסאט 1.4 ליטר החדשה תעשה בערך 11 ק”מ לליטר. וגם התוצאה הזאת, למכונית כזאת, היא טובה מאוד.

יודעת להרגיע

הדבר שהכי בולט בפאסאט החדשה הוא אפקט ההרגעה. באנגלית יש מילה מדויקת יותר לתאר את זה – soothing. כל היום פקקים, צפירות, עצבים, ישיבות עבודה ארוכות, והנה באה הפאסאט הזאת ומצליחה ללטף, אולי קצת לנחם. יש באוטו הזה משהו שמביא הקלה. מה זה המשהו הזה? שילוב של הרבה מאוד גורמים שהשקיעו בהם הרבה מאוד מחשבה, תכנון וכסף. אנסה להצביע על כמה מהם. דוושת המצערת (דוושת הגז) מעניקה את ההתנגדות הנכונה, היא רכה אבל לא יותר מדי. התגובה של המנוע הדרגתית ונכונה, אין התפרצויות מיותרות. המושבים לא קשים ולא רכים מדי, פשוט תומכים. כנ”ל שאר המנופים, הדוושות, חומרי הדיפון, הסביבה כולה. פאסאט לא מנסה להתנחמד אלינו, היא עושה את העבודה שלה. זו מכונית שתיקח אותי יום-יום בשמונה בבוקר מכפר סבא לתל אביב או פעמיים בשבוע מתל אביב לאילת במינימום מאמץ.

פולקסווגן פאסאט רכב

בסיס הגלגלים של פאסאט החדשה צמח ב-8 ס”מ בהשוואה לקודמת, אך האורך הכללי של המכונית כמעט לא השתנה, מה שאומר יותר מרחב פנים. המושבים האחוריים מצוינים. המכונית הזאת תוכננה להסיע מאחור מבוגרים ולא רק ילדים. תא המטען ענק ממש. אפשר להושיב בתוכו שני דובי קוטב.
הפלטפורמה של המכונית – שלדה, מתלים, חלקי הגה וכל שאר החלקים היקרים מאוד לפיתוח – קיבלה את שם הקוד MQB. זו הפלטפורמה המודולרית החדשה של קונצרן פולקסווגן והיא מופיעה בעוד המון דגמים – כולל פולקסווגן גולף וסקודה פאביה. האם זה מפחית מכבודה של הפאסאט? ממש לא.

התנהגות הכביש של פאסאט החדשה טובה מאוד. למעשה, היא טובה יותר מזו של כל הפאסאטים של העבר. הנה סוף סוף פאסאט שמשתפת פעולה עם נהג מהיר בכביש מפותל, אבל צריך לדעת את הדברים הבאים: אין פידבק מההגה, אין ריגושים, אין דרמות. פאסאט החדשה פשוט נדבקת לכביש וצולחת את הפניות במהירות גבוהה ולפי הכללים. מי שמחפש מכונית ספורט שיקנה מכונית ספורט.

פולקסווגן פאסאט חוות דעת

כמעט שכחתי את הדבר החשוב ביותר: מחירים ואבזור. פאסאט החדשה משווקת בישראל בשלוש גרסאות מנוע: בנזין 1.4 ליטר טורבו (150 כ”ס, 25 קג”מ), בנזין 1.8 ליטר טורבו (180 כ”ס, 25 קג”מ) ודיזל 2.0 ליטר טורבו (150 כ”ס, 35 קג”מ). כל המנועים מעבירים את הכוח דרך תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (DSG) בת שבעה הילוכים בבנזין ושישה בדיזל. המחיר ההתחלתי הוא 179,900 שקל לפאסאט 1.4 ליטר ברמת גימור קומפורטליין. גרסת ה-1.8 ליטר באותה רמת גימור עולה 189,900 שקל, והדיזל 214,900 שקל. שדרוג לרמת גימור פרימיום פירושו תוספת של 30 אלף שקל. על צבע מטאלי תצטרכו לגרד עוד 2,500 שקל.

איך זה עומד מול המתחרות? המחיר ההתחלתי של מאזדה 6 הוא 167,500, של אופל אינסיגניה 173,990 שקל, ואילו סקודה סופרב מוצעת ב-177,990 שקל. בקיצור פאסאט יקרה יותר. פאסאט תמיד או כמעט תמיד הייתה יקרה יותר. פרמיית פאסאט. מה שכן, מבחינת האבזור הם עשו צעד קדימה. כבר בגרסת קומפורטליין מקבלים בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים, בקרת שיוט, חישוקים קלים, מצלמות היקפיות, חיישני חניה מלפנים ומאחור, חיישני תאורה וגשם, מערכת לזיהוי עייפות נהג, קיפול חשמלי למראות, הנעה ללא מפתח. מה שחסר לי ברכב הזה הם דווקא כמה עזרים בטיחותיים: בלימה אוטומטית במצבי חירום בעיר (יש אפילו בסקודה פאביה!), בקרת סטייה מנתיב והתרעה מפני כלי רכב אחרים בשטח המת של מראות הצד. ויתרו על זה, חסכו כמה גרושים, חבל.

לסיכום.

כולם רוצים להרגיש מיוחדים, חדשניים ויפים. כולם רוצים ג’יפונים. פאסאט שייכת לזן הולך ונכחד של מכוניות סדאן סטנדרטיות. פאסאט לא פוזלת לצדדים ולא מנסה להתייפייף. פאסאט מתאימה למי שרוצה מכונית סדאן “כמו פעם”. וככזאת, היא סולידית, יוקרתית בלי לנקר עיניים ובסך הכול מצוינת.

פולקסווגן פאסאט – הנתונים שצריך לדעת

שם גרסה: 1.4 קומפורטליין

מחיר: 179,900 שקל

מס’ דלתות: 4

מקומות ישיבה: 5

מנוע והילוכים:

הנעה: קדמית

תיבת הילוכים: אוטו’-רובוטי מצמד כפול, 7 הילוכים

מנוע: בנזין-טורבו, 4 בוכנות

נפח: 1,798 סמ”ק

הספק מרבי: 180כ”ס ב-5,100 סל”ד

מומנט מרבי:  25.4 קג”מ ב- 1,250 סל”ד

צריכת דלק וביצועים:

מהירות מרבית: 220  קמ”ש

תאוצה ל-100 קמ”ש: 8.4 שניות

צריכת דלק, נתוני יצרן: 19.2 ק”מ לליטר

צריכת דלק, נתוני מבחן: 11 ק”מ לליטר

זיהום אוויר: 6

בטיחות:

כריות אוויר: 6

בקרת יציבות אלקטרונית: יש

מבחן ריסוק: 5

ממדים:

אורך: 477.5 ס”מ

רוחב: 183 ס”מ

גובה: 145.6 ס”מ

בסיס גלגלים: 279 ס”מ

משקל עצמי: 1,530 ק”ג

נפח תא מטען: 565 ליטרים

אבזור כלול במחיר הרכב:

מערכת שמע מקורית הנשלטת מגלגל ההגה, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים, בקרת שיוט, מחשב דרך, חישוקים קלים, מצלמות היקפיות, חיישני תאורה וגשם, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מערכת לזיהוי עייפות נהג, קיפול חשמלי של המראות, הנעה ללא מפתח.

גלריית תמונות: