פורד אקספלורר – מבחן דרכים

רוצים כלי רכב גדול, מרשים, מאובזר בטירוף ובמחיר סביר יחסית? קחו פורד אקספלורר


מאת: יואב קווה, 04/08/2011
פורש אקספלורר
פורש אקספלורר
פורש אקספלורר
פורש אקספלורר
 
 

צילום: גלעד ארצי

11:35. אני נוסע עכשיו בפורד אקספלורר החדשה. אם רק היתה לי סיגריה ביד. אם רק היתה יד מלטפת על העורף שלי. אם רק האוטו הזה היה פחות אמריקאי.

אני נוהג באספלורר החדשה. הכביש תלול. המנוע אוכל אותו בקלות. כוח זה לא מה שחסר כאן. גם לא מחזיקי כוסות.

אקספלורר הוא סיפור האהבה של האמריקאים עם רכבי השטח – SUV. עד תחילת שנות ה-90 ועד הופעת האקספלורר, שימשו רכבי השטח בארה”ב אך ורק חקלאים ואנשי שטח שבאמת נזקקו ל-4X4. אחרי האקספלורר נהפך ה-SUV לרכב ייעודי להובלת ילדים לבית הספר. אקספלורר המציא את קטגוריית ה-SUV והוביל אותה במשך שנים ארוכות.

אקספלורר הוא סיפור השנאה של האמריקאים עם SUV. בתחילת שנות ה-2000 אירעו כמה תאונות קטלניות שבהן היו מעורבים רכבי אקספולרר עם צמיגי פיירסטון. התאונות נחקרו, התגלו מחדלים במכונית ובצמיגים, הוגשו תביעות ענק, שולמו פיצויי ענק.

עכשיו מדובר בדגם חדש לגמרי. זהו הדור החמישי בשושלת האקספלורר. והמהפכה גדולה: לא עוד שלדת סולם מסורתית פרימיטיבית אלא שלדה של מכונית נוסעים נורמלית (מונוקוק). מה זה עשה ליכולת של כלי הרכב בכביש ובשטח?

התחלתי דווקא בשטח. יער בן שמן. ואם בן שמן נשמע לכם כמו ארץ המנגלים, עצי האורן ודרכי העפר הנעימות לכל רכב ליסינג, אתם צודקים – אבל גם טועים. כי בן שמן זה גם ארץ הסינגלים לאופני שטח ויש שם גם כמה דרכי ג’יפים מסולעות בדרגות קושי שונות.

פורש אקספלורר צילום מלפנים

לקחתי את אקספלורר החדש לדרך מסולעת בדרגת קושי קלה. לפני חודשיים הייתי כאן עם סובארו פורסטר והוא צלח אותה בקלות, ואילו אדון אקספלורר ביקש הביתה. ממש התחנן. לרכב הזה יש גחון ארוך ורגיש שמגרד את הסלעים, והסלעים מגרדים אותו בחזרה. לו זה כואב יותר.

ולא יעזור בורר מצבי השטח אה-לה לנדרובר דיסקברי (זוכרים שפורד היה פעם בעל הבית של לנדרובר?). אתם שמים את הבורר על מצב בוץ, סלעים או חול. אתם נותנים גז. זה לא משנה. אקספלורר ימשיך לגרד. אקספלורר החדש פחות רכב שטח מאקספלורר הישן.

אני חוזר לכביש. המתלים שלו הם כמו גלידה אמריקאית. זה רך ומתוק בעיר, זה בסדר מחוץ לעיר, כל עוד נוסעים לאט. אני לא אוהב לנסוע לאט. אני לא אוהב גלידה אמריקאית.

עדיין לא מבין עברית

אקספלורר מכיל שבעה מקומות ישיבה, שמסודרים בשלוש שורות. מ’ ואני ניסינו את כולן. מ’ העדיפה את השורה האמצעית. האמת היא שגם השורה השלישית לא רעה. מזמן לא פגשתי שורה שלישית מרווחת כל כך – ואפילו נשאר מאחור מקום למטען.

בגרסה המפוארת של האקספלורר מתקפלים המושבים האחוריים בלחיצת כפתור, והדלת האחורית נפתחת ומתרוממת בלחיצת כפתור. ואפילו נסגרת. יש כאן יותר פיצ’רים מהג’קוזי של אילן בן דב וקרן מיכאלי.

האוטו הזה יודע לזהות ברוורס מכוניות שבאות מהצד (פטנט בטיחותי, שימושי ביציאה בנסיעה לאחור מחנייה). הוא חונה בעצמו (כולל מדידה אוטומטית של שטח החנייה הפנוי). הוא מבין פקודות קוליות – אפשר לתת לו הוראה להפעיל את הרדיו על תחנה מסוימת, את המזגן על טמפרטורה מסוימת ועוד (עדיין לא בעברית. מצטער, חיים).

המחיר של אקספלורר 2011 מתחיל ב-245 אלף שקל לגרסה הבסיסית עם הנעה קדמית, ממשיך ב-273 אלף שקל לגרסה משוכללת עם 4X4 ונגמר ב-310 אלף שקל לגרסת 4X4 מאוד משוכללת, כולל התנעה מרחוק, כניסה ללא מפתח, בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית ועוד מיליוני אביזרים.

פורש אקספלורר צילום מאחור

והנה מגיעה השורה התחתונה. אם אתם רוצים כלי רכב גדול, מרשים למראה, מאובזר בטירוף וזול – ואתם מוכנים להתפשר על כל השאר – אז יאללה, קחו אקספלורר. אם אתם לא מוכנים להתפשר על התנהגות הכביש והשטח, על תפקוד המתלים ועל הליטוש ההנדסי הכולל, אל תיקחו אקספלורר.

נ.ב. צריכת הדלק הפתיעה לטובה. אתה מצפה ל-1:5, אתה מקבל 1:6.5. 1:6.5 זה כמו צריכת הדלק בגטס של האקסית שלי.

בעד: יחס אבזור לשקל, גודל לשקל, רושם לשקל.

נגד: מתלים רכים, יכולת שטח.

שורה תחתונה: אמריקה.

 

פורד אקספלורר – מפרט טכני

גרסה: LIMITED

נפח תא מטען: 595 ליטר

מנוע: בנזין, שש בוכנות בתצורת V, נפח 3,497 סמ”ק 

הספק מרבי: 290 כ”ס ב-6,500 סל”ד 

מומנט מרבי: 35 קג”מ ב-4,100 סל”ד

צמיגים: 255/50 R20

גובה: 180 ס”מ

בסיס גלגלים: 286 ס”מ

רוחב: 200 ס”מ משקל עצמי: 2,204 ק”ג

תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות, שבעה מקומות ישיבה 

הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, תיבת הילוכים אוטומטית 

צריכת דלק: נתוני מעבדה – 8.5 ק”מ לליטר, נתוני מבחן – 6.5 ק”מ לליטר 

קבוצת זיהום: 15 

בטיחות: שמונה כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, עדיין לא נבחנה במבחני הריסוק של EuroNCAP 

שנת השקה: 2011 

מחיר: 310 אלף שקל.