פורשה פאנאמרה – מבחן דרכים

יש לה נוכחות חזקה ומנוע אדיר. היא מהירה מאוד, שותה הרבה דלק ומשמיעה רעש נפלא. אבל האם פורשה פאנאמרה היא פורשה אמיתית?


מאת: יואב קווה, 19/06/2013
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
פורשה פאנאמרה
 
 

צילום: אלון רון

דבר ראשון אני נוסע לרחוב העלייה, לחנות הבגדים ההיא. תמיד אני עובר שם בדרך למשרד, תמיד אני רואה שם את כל הב.מ.וו X5, X6 והמרצדסים ML, CL חונים לצד המדרכה ובחור אחד צעיר קופץ לעברם, פותח בנימוס את הדלת, מחנה להם את האוטו או משאיר אותו תחת השגחה על המדרכה (אופציה ב’ מועדפת). אחרי טקס החנייה, יוצא האדון מהמכונית, נכנס בצעד קליל ובטוח לתוך החנות וככל הנראה דופק קנייה ספונטנית של כמה אלפי שקלים – חולצות מכופתרות, מכנסיים מחויטים וז’אקטים.
פעם אחת, זה היה לפני כארבע שנים, הגעתי לשם בסובארו אימפרזה סטיישן 4X4 משומשת. נצמדתי למדרכה, חיכיתי שהבחור יקפוץ לעברי. חיכיתי וחיכיתי. הוא אפילו לא הסתכל עליי. סתם עמד בצד, עם הסגריה בפה, לא השתין לכיוון שלי.
עזבתי אז מתוסכל את המדרכה, חזרתי אחרי כמה חודשים עם מאזדה חדשה. חיכיתי וחיכיתי. כלום. נער החנייה לא התייחס אליי. עברה חצי שנה, עברה שנה. באתי לשם עם רנו חדשה, פיאט חדשה, קיה חדשה, מיצובישי חדשה. כלום.

פורשה פאנאמרה צילום מלפנים

זמן הנקמה הגיע. אני טס בפורשה פאנאמרה S שלי-ליום-אחד לרחוב העלייה, מתקרב לחנות הבגדים ההיא של החבר’ה הכבדים ובתוך שנייה, אולי פחות, קופץ אליי הנער. מה זה קופץ, ממש מזנק. הוא שם יד על החזה, דופק קידה קלה, פותח את הפה ואומר “אדוני, תרצה שאחנה לך את הרכב?”. “אממ, תן לי לחשוב על זה”, אני עונה לו, מושך את הרגע. נראה לי שהבחור קלט שאני לא הלקוח הטיפוסי של החנות ובכל זאת הוא המשיך להרעיף עליי חנופה, עד שנשברתי ונסעתי משם.

צריך להתרגל לדבר הזה. בגלל הגודל – חמישה מטרים. חמישה מטרים זה חתיכת אורך. חמישה מטרים זה מרצדס S קלאס.
מבחינת העיצוב, פורשה פאנאמרה נראית כמו פורשה 911 שעברה מתיחה. לא מתיחת פנים, מתיחת גוף. בתמונות זה נראה רע. פורשה פאנאמרה מצטלמת מכוער. במציאות היא גדולה, מוגזמת, קצת אנכרוניסטית ובו בזמן יפה, מדהימה וסקסית. פאנאמרה היא אוטו דוחה ומושך בצורה שקשה לתאר.
בקוקפיט של הפאנאמרה מנצנצים מיליון כפתורים. הכל עטוף בריפודי עור משובח עם תיפורים מוקפדים. עד שמגיעים לידית האיתות. מצטער, ידית האיתות זולה כמו בסיאט איביזה.
פאנמרה ענקית באורך וברוחב אבל המושב האחורי מכיל שני מקומות ישיבה בלבד. תא המטען די גדול על הנייר (נפח 445 ליטרים) אבל בפועל יש לו צורה כל כך לא שימושית –עמוק ושטוח.

פורשה פאנאמרה צילום בתנועה
אז מה? פורשה פאנאמרה היא לא מכונית שנמדדת בקריטריונים של תא מטען. מה שקובע כאן זה האפקט. ועכשיו אני רוצה להגיד בצורה ברורה: לא ב.מ.וו X6, לא מרצדס SL, לא מרצדס S. מבחינת נוכחות על הכביש, אין על פורשה פאנאמרה.
הנה למשל קחו את הגבר-גבר הזה באאודי Q7 חדשה. יש לו פרצוף מזלזל בילט-אין. זה כבר חלק מהאישיות שלו. עד שהוא רואה מולו את הפורשה פאנאמרה. תוך שנייה, אולי פחות, נמחק לו הזלזול מהפרצוף ותחושת העליונות מתחלפת ביראה.

הנעה אחורית, 400 כ”ס ובקרת יציבות אלקטרונית במצב OFF

אביה מולידה של חברת פורשה משטוטגרט הוא דוקטור פרדיננד פורשה, שבנה להיטלר את החיפושית. אדון פורשה גם תכנן טנק, שנקרא “פורשה טייגר”. אבל עם הטנק הוא הפסיד לחברה אחרת במכרז. הבן של פרדיננד, פרי פורשה, הוא זה שהתחיל בתכנון וייצור מכוניות הספורט. הדגם הספורטיבי הראשון הושק בשנת 1948 ונקרא פורשה 356. מאוחר יותר הופיע דגם 550. השחקן ג’יימס דין נהרג בתאונה עם מכונית מדגם זה. ואילו המלכה הסוררת, פורשה 911, הושקה בשנת 1964. פורשה 911 עברה במשך השנים אבולוציה זהירה, אבל נשארה תמיד עם הקללה-ברכה הזאת של המנוע האחורי. דגמי ספורט נוספים של פורשה כיום הם קיימן ובוקסטר. אבל אני רוצה לדבר דווקא על הדגמים הלא ספורטיביים. ראשית פורשה קאיין, “הג’יפ” של פורשה.
פורשה קאיין הושק בשנת 2002, פרי תכנון וייצור משותף עם פולקסווגן (פולקסווגן טוארג ואאודי Q7 הן תאומות לא זהות). מעריצי פורשה ראו את קאיין והתחילו לצעוק, לבעוט ולבכות. מה ליצרן מכוניות הספורט הטהורות ולרכב כביש-שטח בוטה שכזה? אנשי פורשה ניסו להסביר שקאיין זה פורשה אמיתית ושלא לציטוט אמרו שבלי הרכב הזה החברה כולה לא תשרוד והכל יירד לטמיון, כולל מכוניות הספורט הטהורות. כנראה שהם צדקו. עובדה – קאיין זה הדגם הנמכר ביותר וזה שמביא את הכי הרבה כסף ורווח. אי אפשר לחיות רק על מכוניות ספורט, העם, כלומר אמריקה, רוצים SUV.

פורשה פאנאמרה צילום מאחור

בשנת 2009 יצאה לאוויר הכבישים פורשה פאנאמרה. אירוע ההשקה התרחש בסין וממש לא במקרה. השוק הסיני הוא קהל מטרה ענק, צומח ורעב למותגים. וחוץ מזה הסינים לא קונים מכוניות ספורט אלא דווקא מכוניות סלון-פאר. הסינים העשירים מחזיקים נהג צמוד. הסינים אוהבים לימוזינות.
שוב קפצו המעריצים המושבעים של היצרן, מה לפאנאמרה, מכונית גדולה וכבדה עם ארבע דלתות ולפורשה ומה פתאום הם לקחו את האייקון הקדוש 911 והעתיקו את העיצוב שלו העתקה גסה לכדי לימוזינה.
מחאה נחמדה אבל מי שקובע הם בעלי המניות והם אלה שסופרים את הכסף. ושוב הוחלט לצאת עם הדגם הזה שצפוי להכניס ליצרן הגרמני הקטן רווחים גדולים. וכך בדיוק היה. פאנאמרה קוצר הצלחה רבה ומכניס רווחים יפים.
המנוע של פאנאמרה הוא פורשה אורגינלי ומיוצר בשטוטגרט אבל שאר החלקים מיוצרים על-ידי פולקסווגן.

אני מנווט את פאנאמרה, 966 אלף שקל לפני תוספות, מחוץ לעיר ומתחיל לצבור מהירות. יש כאן כיוונון מתלים אלקטרוני. המכונית יכולה להיות רכה ודי נוחה וגם קשוחה למדי. אני מעדיף את המוד הקשוח שלה. בחירה במצב הספורטיבי משפיעה גם על תגובת המצערת (חדה יותר) ועל תגובה ההילוכים (החלפות מהירות ובסל”ד גבוה יותר בזמן תאוצה).
ההנעה בגרסה זאת היא אחורית. ההספק המרבי 400 כ”ס עגולים. הרעש מהגיהינום. אני מת על הרעש הזה. רק לתת גז ולהקשיב לסימפוניה הזאת לשמונה צילינדרים בתצורת V. חבל שלא באתם איתי.

פורשה פאנאמרה צילום מלפנים
אני מציין לעצמי – היא לא קשיחה וחדה כמו מזראטי קוואטרופורטה שנהגתי לאחרונה (מודל 2012). במצב הרך פורשה פאנאמרה נוחה יותר מהמזראטי.
אני גומר את כביש מספר 1 ועובר לכבישי בית שמש האהובים. האם פאנאמרה היא מכונית גדולה מדי, כבדה מדי וחזקה מדי לכבישים המסולסלים הללו? בקילומטרים הראשונים נדמה לי שכן. אבל ככל שהקילומטרים והשעות חולפות אני מתרגל אליה ומתחיל יותר ויותר ליהנות.
עד שאני מגיע ללאנסר ההיא (לא גרסת איבו) או לאוטובוס ההוא. זה תסכול גדול להיות תקוע מאחורי מכוניות איטיות בכבישים שלא מאפשרים עקיפה חוקית. זה תסכול לשבת על הר געש ולזמזם הבה נגילה. אולי נעצור בצד, נשתה משהו, ניתן לעדר להיעלם?

פורשה פאנאמרה היא בית חרושת לכוח. 400 כוחות סוס ממנוע אטמוספירי, 4.8 ליטרים. הם כבר מחליפים אותו למנוע קטן יותר, חסכוני יותר עם מגדש טורבו. בעצם זו נסיעת פרידה מהמנוע אולד-סקול הזה.
שאלה אחת נשארה פתוחה, מציקה לי בראש – האם פאנאמרה היא פורשה אמיתית?
ככל שחולפים הקילומטרים אני נהנה יותר בחברתה והאלמנטים מתחילים להתחבר – הגודל, הכוח, המהירות. למרות זאת אני מגיע למסקנה שאין לה את העידון של פורשה ספורטיבית טהורה. חסרות לי כאן הדקויות, הנימים, תתי-הגוונים – שאותם מוצאים בשפע בפורשה קיימן, בוקסטר ו-911. פאנאמרה היאGT קטלנית. פאנאמרה היא יצירת מופת מכנית. התענוג שבנהיגת הפאנאמרה לא נגזר מספורטיביות מתוחכמת אלא מהנוכחות החזקה, הכוח הברוטאלי ומהירות הטיסה שלא נגמרת.
בסוף נסיעת המבחן, אחרי כל ההשחזות וההשכבות בסיבובים, אני קופץ לקחת את הבן שלי מבית הספר. הייתם צריכים לראות את החיוך שלו עף לעננים.

פורשה פאנאמרה S – מפרט טכני

מחיר: 996 אלף שקל

שנת השקה: 2009

הנעה: אחורית

מנוע: בנזין V8 נפח 4806 סמ”ק

הספק מרבי: 400 כ”ס ב-6,500 סל”ד

מומנט מרבי: 51 קג”מ ב-3,500 סל”ד

תאוצה ל-100 קמ”ש: 5.4 ש’

מהירות מרבית: 282 קמ”ש

צריכת דלק ממוצעת (נתוני יצרן): 9 ק”מ לליטר

צריכת דלק בפועל: הרבה

מבחן ריסוק: אין ציון פומבי

8 כריות אוויר, בקרת יציבות אלקטרונית

אורך 497 ס”מ, רוחב 193 ס”מ, גובה 142 ס”מ

בסיס גלגלים: 292 ס”מ. נפח תא מטען 445 ליטרים

משקל עצמי: 1,860 ק”ג. נפח מיכל דלק: 100 ליטרים

צמיגים: קדמיים 245/50/18, אחוריים 275/45,18

 [פורסם ב”רכב+”, גיליון יוני 2013]